Top in Krimpen!

Afgelopen maandag mocht ons jeugdteam afreizen naar het altijd gezellige Krimpen ad IJssel om tegen het zesde van Krimpen te strijden. Een uitwedstrijd op een doordeweekse avond met een gemiddelde leeftijd van de deelnemers van een jaar of 11 jaar zorgt bij ouders voor enig onrust. Gelukkig was Krimpen bereid om een halfuurtje eerder te starten met de wedstrijd. Waarvoor nogmaals onze dank aan de teamleider van Krimpen; Theo Heukels.
Bij onze binnenkomst in de speelzaal ontstond een druk gefluister bij de aanwezige jeugdleden van Krimpen. Hé daar komt de broer van …. en de zus van ……… ! Oftewel de Noordegraafjes waren weer even terug bij hun oude schaakvereniging.
We konden beginnen met de partijen. Op bord één mocht Maarten het opnemen tegen de teamcaptain van Krimpen. Al snel concentreerde de partij op zich op de bezetting van het centrum. Uiteindelijk bleek de pionnenstructuur van Maarten niet geheel waterdicht waardoor Theo in het eindspel op de damesvleugel twee vrijpionnen kon creëren tegen één vrij pion in het centrum van Maarten. Nadat Maarten zijn kostbare vrijpion onnodig inleverde, vergat hij vervolgens de vrijpionnen van Theo op te rapen. Iets over half tien capituleerde Maarten uiteindelijk en moest zijn meerdere erkennen.
Op bord twee mocht Stefan Wijnbelt starten met de zwarte stukken. Helaas verliest Stefan al snel een waardevol stuk en weet zijn tegenstander de partij verder eenvoudig uit te spelen.
Op bord drie speelde Mark Vankan tegen één van de sterkere Krimpenaren. Na een uitstekende opening ziet hij echter een dubbele aanval over het hoofd en verliest een loper. De tegenstander speelt de partij verder keurig uit.
Op bord vier mag Lisa Noordegraaf met de zwarte stukken spelen. Als enige dame in het gezelschap wordt er wederom veel van haar verwacht. Zeker nadat blijkt dat de tegenstander met enig vertraging achter het bord plaatsneemt. Helaas laat haar tegenstander zich niet tegenhouden om vol in de aanval te gaan. Binnen een mum van tijd weet hij de dame van Lisa te bemachtigen. Als laatste gestart maar als eerste geëindigd. Erg jammer!
Op bord vijf heeft Richard er echt zin in! Vol vertrouwen opent Richard de aanval op de koningsvleugel van zijn opponent. Hij offert hiervoor zelfs zijn eigen koningspionnen en weet hierdoor zowel de f, g en h-lijn in bezit te nemen. Vol probeert hij in te beuken op de koningsstelling van zijn tegenstander. Hij moet ook wel, want zijn koning staat inmiddels volledig zonder dekking op het bord. Doordat de tegenstander zijn stukken nog niet heeft ontwikkeld kan Richard volledig zijn gang gaan, helaas slaat zijn aanval niet volledig door en kan de tegenstander de aanval counteren. Prima partij van Richard, zat zeker meer in!
Nick de Man speelt op bord zes tegen een gerenommeerde Krimpenaar . Nick opent netjes en weet keurig een aantal serieuze dreigingen te keepen. Helaas vergeet hij zijn toren uit de penning te halen en verliest ongelukkig een waardevol stuk. Met evenveel geluk verslikt ook zijn tegenstander zich en staat het veroverde materiaal weer gelijk. Nick weet vervolgens de show te stelen door uiterst geconcentreerd het eindspel te behalen met vijf pionnen en een loper tegen vijf “gevaarlijke” pionnen van zijn tegenstander. Even goed opletten en vervolgens een pion opspelen naar de zevende rij. Een prima en verdiende overwinning voor Nick.
Bart Dubbeldam speelde op bord zeven met wit. Bart opent niet lekker en heeft al snel twee keer een dubbelpion. Vanaf dat moment heeft Bart een plan, want verliezen staat waarschijnlijk niet in zijn woordenboek! Onder druk van een matdreiging is zijn tegenstander verplicht een paard op te offeren. Net op tijd weet Bart vervolgens zijn beroerde stelling door een korte rochade te herstellen. Nu moeten de stukken nog gaan samenwerken om het materiaalvoordeel verder te kunnen benutten. Met een zeer doordacht eindspel weet Bart zijn tegenstander op zijn knieën te krijgen. Super gespeeld en een bijzonder goed eindspel. Al had zijn tegenstander Fritz geheten, ook dan had hij geen kans in het eindspel gehad!
Op bord acht speelde Stefan Rijshouwer. Stefan begon erg sterk en weet de stelling van zijn tegenstander behoorlijk onder druk te zetten. In een gelijk opgaande partij telt Stefan uiteindelijk niet goed en komt een tempo te kort om de pionnenstorm tegen te gaan. Mooie en gedegen partij voor de neutrale toeschouwer, jammer van het resultaat.
Ondanks het verlies van 6-2 vond iedereen dat hij/zij top had gespeeld. Top in Krimpen!