Toch nog een verslag

Barendrecht 1 koploper Messemaker 1847 3 laat ontsnappen of wel hoe John Bakker zich eeuwige roem had kunnen verwerven

De aanval van het Barendrechtse schaakkeurkorps op koploper Messemaker 1847 3 was bijna geslaagd, maar……………………zoals iedere sportkenner weet, telt ‘bijna’ niet. Als één team de kans heeft gehad Messemaker een nul te bezorgen dan is het waarschijnlijk Barendrecht wel geweest. Immers door 2 monsteroverwinningen waren de Gouwenaren een beetje in slaap gesukkeld, maar nu zullen ze weer klaar wakker zijn. Het lijkt er dan ook op dat de kaarten in klasse 2B van de RSB geschud zijn, want de stand is als volgt:

stand-klasse-2b-301209.jpg

Weliswaar moet de koploper nog tegen Spijkenisse en CSV, maar 1 punt is dan al genoeg omdat Meesemaker al een groot aantal bordpunten heeft. Onderaan is het pleit ook redelijk te voorspellen, Shah Mata gaat zeker degraderen en als tweede komt Sliedrecht er het meest voor in aanmerking gezien het zware programma dat het nog heeft.
Het meest interessante in deze klasse is het gevecht om de 2e plaats. Barendrecht maakt hierop een goede kans gezien het wat lichtere programma, want wij moeten nog tegen 3 teams die onder ons staan! Maar opgepast, want De Willige Dame als eerstvolgende tegenstander dient dan niet onderschat te worden!

Op deze website is een uitgebreid verslag van onze tegenstander te vinden, waarbij men duidelijk blij was dat het goed was afgelopen. Het had dus net zo goed “andersom kenne wezen”. Als ‘razende reporter’ heb ik natuurlijk ook rondgeneusd. Deze keer een bescheiden bijdrage, want het is een beetje ‘mosterd na de maaltijd’. Het viel me op dat na ruim 2 uur schaak de wedstrijd vrijwel in evenwicht was, want mijn bescheiden analyse was als volgt:
Feike stond beter en wist uiteindelijk te winnen door een paardoffer. Tjerk Peter stond in het Siciliaans iets beter, maar moeilijk in winst om te zetten, hetgeen ook niet lukte: remise. Op bord 3 raakte Robbert Meijer in een Italiaanse partij in tijdnoot (12 minuten tegen 45 minuten na 15 zetten), stond praktisch gelijk, maar won toch knap! Rien was weer eens van de partij, kwam in een Franse partij nagenoeg gelijk te staan. Alleen een flankpion deed hem toch de das om. Jean-Peter speelde een voor mij onbekende variant, kwam niet goed te staan en moest uiteindelijk capituleren. Robert Dortmond stond gewonnen, maar het leek niet gemakkelijk om de winst te verzilveren, echter het lukte wel! Op bord 7 had Johan in een gevaarlijke stelling het loodje moeten leggen na een aanvankelijk evenwichtige partij.
Op het laatste bord werden ook de laatste zetten, onder aanwezigheid van een talrijk publiek, gedaan. Op de 35e zet was een remiseaanbod afgewezen, logisch want Barendrecht was alleen gebaat bij een overwinning. Het heeft dus niet moge zijn. VOLGEN SEIZOEN BETER DUS!!!!!!!!!!!!!!

Uw RRR

PS: Verder wens ik al mijn FANS een GOED SCHAAKJAAR toe in GOEDE GEZONDHEID!