Ron de Jong Groene Hart Cup

Dit seizoen speelt het jeugdteam van Barendrecht in de Ron de Jong Groene Hart Cup. Een heel leuk en laagdrempelig evenement in 4 klassen over 7 ronden. Ons team startte in de 4e klasse en promoveerde al in de 3e ronde naar de 3e klasse.

In de 4e ronde op 8 januari jl. was het dus zaak om ons te handhaven. Dit lukt uiteindelijk ternauwernood.
Het beslissende bordpunt werd gescoord door Stefan.

Op onderstaande foto is hij bezig de beslissende combinatie uit te voeren.

groenehart

Hij heeft zojuist het fraaie 1.Dxg6+ gespeeld en nu is de stelling op de foto bereikt.
Het gedwongen vervolg is 1… Kh8 2.Txh5+ Lxh5 3.Dg7 mat!!
Een prachtig voorbeeld van penning gecombineerd met toegang tot de koning!

Op 19 februari jl. reden Milan Niek, Joas en Sil met de bolderkar van Bert naar Leiden.
Eens kijken of we in de 5e ronde het resultaat uit de 4e ronde konden verbeteren.

In de eerste wedstrijd tegen Spijkenisse 3 leek het er wel op. Milan won al gauw een doos vol met stukken. Sil was zo sportief om op het laatste moment in te vallen voor Tiamo en wist een benauwde remise te scoren. In een gelijkstaand toreneindspel raakte hij de weg kwijt en kwam verloren te staan, maar zijn tegenstander wist het niet af te maken. Ook Niek speelde voor Sinterklaas. Hij kwam een loper voor te staan, maar deelde daarna ruimhartig stukken uit. Joas had het moeilijk en verloor langzaam maar zeker.
Een verlies met 2½-1½ dus, maar een gelijkspel was zeker mogelijk geweest.

In de tweede wedstrijd tegen Pascal 1 was Niek wel bij de les. Na 3 zetten won hij al een toren waarna hij het bekwaam afmaakte. Sil had de eerste partij nog in de benen, want hij verloor snel een toren en de partij. Joas bracht ons weer op voorsprong. Hij won met wit een toren, maar vergat te verdedigen, waardoor zwart een dreigende aanval kon opbouwen. Gelukkig was deze te optimistisch waardoor Joas toch nog eerder kon toeslaan. Helaas wist Milan deze voorsprong niet te verdedigen. Hij kwam een pion voor te staan, maar de stelling was ingewikkeld. In tijdnood liet hij zich flessen. Een teleurstellend gelijkspel dus.

Met nog 1 ronde te gaan stonden we derde, met 1½ bordpunt voor op Pascal 1.
De Spijkenisse 3 en Messenmaker 1 waren al bijna uit het zicht.

In de derde wedstrijd tegen Messenmaker 1 was Sil weer als eerste klaar. Helaas verloor hij snel en pijnloos. Milan bracht ons weer op gelijke hoogte door met actief spel een stuk te winnen. Hij maakte het vervolgens bekwaam af. Joas wist na een langzaam begin een sterke aanval op te bouwen, maar wist deze door tijdgebrek niet te verzilveren. De vlag viel keihard. Niek speelde een wisselvallige partij waarin hij afwissend materiaal voor en achter kwam. Helaas had zijn tegenstander het laatste woord.

Gelukkig verloor Pascal ook met 3-1, waardoor we weer derde werden. Een goed resultaat, want we hadden best kans op meer. De stijgende lijn is zeker zichtbaar, want in de vierde ronde werden ook derde zonder uitzicht op meer.
Volgende ronde zetten we de stijgende lijn voort!

Persoonlijke scores:
bord 1: Milan 2 uit 3