Oudejaars speech 28 december 2009

Zo aan het eind van het jaar is een mooi moment om terug te blikken van wat er afgelopen jaar allemaal is gebeurd en kort vooruit te blikken naar 2010.

Er is veel gebeurd in 2009. Wederom op onze onvolprezen website gekeken wat we allemaal hebben gedaan.
• Zo zijn we eind januari naar het Corus toernooi geweest. Dit gaan we herhalen aankomende maand.
• In februari is Dolf Meijer langs geweest voor schaakles. Ook dat gaan we herhalen in februari.
• In maart is Jan van Vlijmen tot erelid van de vereniging benoemd.
• Het eerste team heeft zich ternauwernood gehandhaafd in de tweede klasse. Het tweede team is onverwachts gepromoveerd naar de derde klasse.
• De massakamp is voor de 2e jaar in successie gehouden.
• In september zijn voor het eerst in de geschiedenis van Barendrecht 4 teams ingeschreven voor de externe competitie. Het derde team bestaat louter uit jeugdspelers en speelt in de vierde klasse. Daarnaast hebben we ons viertallen team, die hoge ogen gooit in de competitie.
• Clubkampioen en snelschaakkampioen is Robbert. Bekerkampioen is Feike. Kampioen van groep B is Tom.
• Wat betreft de aanwas bij de senioren stokt het een beetje. Daarentegen gaat het bij de jeugd crescendo. We zitten momenteel op 37 jeugdspelers. Wat mij zeer veel deugd doet is dat de aansluiting van de jeugd naar de senioren zeer goed verloopt. Zoals Roel in de Schakel heeft geschreven: met de jeugd hebben we de toekomst.

Graag wil ook met jullie vooruit kijken naar 2010.
• Zoals jullie weten heeft het bestuur verschillende malen gesproken met SV IJsselmonde over een mogelijke fusie tussen beide verenigingen. Wij denken dat een fusie vele voordelen met zich meebrengt zoals een interessantere competitie en meer aantrekkingskracht voor nieuwe leden.
• We hebben afgesproken dat vanaf 1 februari 2010 de leden van beide verenigingen van harte welkom zijn op beide speelavonden (namelijk de maandag en vrijdag).
• Daarnaast willen we tijdens de ALV van 15 maart 2010 uitgebreid stilstaan op mogelijke vervolgstappen.
• Het voorstel wat er nu ligt is om tijdens de ALV toestemming te krijgen om de volgende stappen te mogen zetten. Stap 1: op 1 september 2010 een juridische fusie bewerkstelligen waarbij er op 2 locaties en 2 speelavonden wordt geschaakt.
• Stap 2: In februari 2010 te stemmen over de gezamenlijke speelavond. De locatie blijft Barendrecht.
• En tot slot stap 3: in september 2011 de fysieke fusie af te ronden waarbij er op één speelavond en op één locatie in Barendrecht wordt geschaakt.
• We zullen hier nog uitgebreid over communiceren.

Graag wil ik jullie en jullie familie de beste wensen toewensen voor 2010 met veel schaakplezier!