Niet dom

In de vierde ronde togen we op dinsdag 6 februari op weg naar Nieuwerkerk aan den IJssel voor een wedstrijd tegen de altijd moeilijke tegenstander.

Maar gelukkig viel dat laatste achteraf behoorlijk mee. De hele avond gaf mijn plusminlijstje een ruime overwinning aan. Het grote ratingverschil tussen beide teams werd dus al gauw duidelijk. Geen grote blunders dit keer, ondanks de naamgever ‘Hij was een beetje dom’ van de openbare basis school Prins Willem Alexander.

Jan was als eerste klaar. Na een rustig begin dacht zijn tegenstander te kunnen wachten met rocheren, Dat was tegen Jan “een beetje domme’ beslissing, Jan maakte het mooi af ( 0-1).

Ryan volgde al snel het goede voorbeeld van Jan. Na een Scandinaviër won hij snel een pion  en de partij. Eindelijk weer een overwinning na een aantal nederlagen (0-2).

Tjerk-Peter had zijn avond niet. Hij liet met zwart een paard verdwalen in de witte stelling en deze zag de stal nooit meer terug (1-2).

Feike breidde de voorsprong weer uit naar twee punten. Dat hij maar liefs 550 ratingpunten meer had dan zijn tegenstander was in het begin niet duidelijk. Maar in het middenspel overspeelde hij zijn tegenstander toch naar een snelle overwinning (1-3).

Bert sloot zich hierbij aan. In een gesloten Siciliaan stelde mijn tegenstander zich actief op op de koningsvleugel, maar hij verzuimde door te bijten. Hierdoor kon ik doorbreken op de damevleugel, waarna de witte stelling ineenstortte (1-4).

Hierna duurde het even voor de volgende beslissing viel.
In de drie resterende partijen stonden Iroy en Steef iets minder, maar Paul had duidelijk voordeel, dus een overwinning met minimaal 5-3 hing in de lucht. Maar gelukkig werd het nog beter.

Paul won inderdaad, na een verrassende pionwinst op de negende zet wist hij de witte stelling binnen te dringen om daar na dood en verderf te zaaien (1-5).

Iroy is bekend om zijn taaiheid in moeilijke stellingen met weinig bedenktijd. Na een snelle ruil van de dames volgde een lange laveerpartij waarin Iroy langzaam werd teruggedrongen. Onder het motto van “You shall not pass” wist hij in een lopereindspel een vrijpion te blokkeren. En met  een actieve loper wist hij de veilige remise haven binnen te lopen (1½-5½).

Als slot was Steef nog bezig. Zoals gezegd stond hij na de opening iets minder door een grote druk op zijn stelling. Na vele verwikkelingen belandde hij in een eindspel met dame, toren en een pluspion die al behoorlijk ver was opgerukt. De winst was bijna binnen  bereik, maar in tijdnood loerde zijn tegenstander in verloren stelling op eeuwig schaak.

En helaas voor Steef krijg hij gelijk (2-6).

Al met al een mooie en ruime overwinning.  En op 6 februari een heel toepasselijke 6-2.

En helaas voor Steef krijg hij gelijk (2-6).

Al met al een mooie en ruime overwinning.
En op 6 februari een heel toepasselijke 6-2.

Nieuwerkerk 11746Barendrecht/
IJsselmonde 1