Krimpen ad IJssel 3 – Barendrecht 1: Hoop

Na vijf ronden vonden we ons terug op de 7e plek, een degradatieplaats. Twee punten achter nummer 5 en 6 en vier punten achter nummers 2, 3 en 4. Aangezien er drie teams degraderen uit de 1e klasse is voor klassenbehoud minimaal een 5e plek vereist.
De laatste twee wedstrijden moesten dus gewonnen worden om de HOOP op overleving levend te houden.

En in de zesde ronde tegen Krimpen gebeurde er inderdaad een HOOP.
We traden vrijwel volledig aan, alleen Rien bleek nog niet in staat te spelen en werd vervangen door Han.
Deze Han maakte een snel debuut in het eerste. Hij opende voorzichtig en had de ILLUSIE op tegenspel, maar kreeg een BERG initiatief tegenover zich die alle HOOP snel deed vervliegen (0-1).
Jean-Peter kwam goed uit de opening en had een HELEBOEL ruimtevoordeel. De DROOM op zijn eerste winst vervaagde echter toen zwart er in slaagde VEEL stukken te ruilen. Hierna was remise het hoogst haalbare. Gelukkig is de dubbele rochade hiermee van zijn scorebord (½-1½).
Ook André moest berusten in remise. Zijn jeugdige tegenstander gaf met een BOEL levendig tegenspel goed verweer tegen Andrés acties in het centrum. Remise bleek het logische resultaat (1-2).
De derde remise op rij kwam op het conto van Robert. In een rustige opening probeerde hij het initiatief te nemen, maar zijn jeugdige tegenstander liet hem in die WAAN. De remise was onvermijdelijk (1½-2½).

Met deze tussenstand zag het er niet zo best uit voor ons. Een nederlaag lag in het verschiet, want, Feike stond inmiddels beter, maar Robbert en Bert stonden twijfelachtig en Tjerk-Peter kon alleen maar HOPEN op en groot wonder.

Feike won inderdaad. Hij had de gehele partij het initiatief en STAPELDE een aantal vervelende verzwakkingen op in het zwarte kamp, waaronder een dubbele g-pion. Dit voordeel molk hij vakkundig uit (2½-2½).

Bert kon als volgende douchen. Ik raakte verzeild in een dichtgeschoven stelling waarin mijn tegenstander zich duidelijk VEEL beter op zijn gemak voelde. Gelukkig investeerde hij hiervoor een BERG tijd en op het kritieke moment van incasseren gaf hij mij de kans op tegenspel. Dit resulteerde in stukwinst, hoewel zwart hier een MASSA vrijpionnen tegenover kon stellen. Met de vlag op vallen bood hij nog twee keer remise aan, maar het punt gaf ik natuurlijk niet meer weg (3½-2½).

En vervolgens geschiedde aan bord 4 het GEHOOPTE wonder.
Tjerk-Peter was de gehele partij bestookt door witte offers en stond inmiddels glad verloren. Zijn tegenstander had echter zoveel VERTROUWEN in zijn stelling, dat hij de enige dreiging van Tjerk-Peter over het hoofd zag. Mat was het dramatische gevolg (4½-2½).

En het werd nog mooier voor ons. Ook Robbert kreeg een offer om zijn oren. Zijn koning werd het vrije veld ingestuurd en voor zijn leven werd gevreesd. HOOP doet echter leven en in Robberts geval bestond deze HOOP uit een duivels loperpaar. Uiteindelijk werd wit mat gezet in een eindspel van K+T tegen K+T+L. Dat Robbert nog maar 3 seconden over had verbaast me inmiddels niet meer (5½-2½).

———————–

Een gelukkige, maar hele belangrijke overwinning.
Inmiddels zijn we gestegen naar de begeerde 5e plaats en volstaat een overwinning in de laatste ronde.

nakrimpen.jpg
krimpenbar2014.jpg

2 gedachten over “Krimpen ad IJssel 3 – Barendrecht 1: Hoop”

1. Was een echte thriller. Mijn tegenstander stond volkomen gewonnen. Hij zag een mat in 1 over het hoofd. Hij had 10.000 verschillende manieren om te winnen en ik had er maar eentje, en dat was voldoende. Als de partij van Robbert 3 seconden langer had geduurd, had Robbert verloren. Dus voor hetzelfde geld (sterker nog, wat eigenlijk had gemoeten) hadden we met 4,5-3,5 verloren. Nu mag het eigenlijk in de laatste ronde niet meer verkeerd gaan!

2. Vanwege een vraag op de clubavond de volgende aanvulling op mijn verslag.
    De woorden in HOOFDLETTERS zijn synoniemen voor het ONDERWERP van het verslag.