Knauwen

Na de Pionierknauw in de vijfde ronde gingen we in de zesde en voorlaatste ronde op bezoek bij middenmoter Shah Mata 2.
Steef was verhinderd en werd vervangen door Tjerk-Peter.
Onze doelstelling was het doelsaldo zo flink mogelijk op te vijzelen om de 1½ bordpunt achterstand op Charlois Europoort weg te werken. Zij hadden namelijk nog een zwaarder programma voor de boeg.

Ons voornemen kreeg al direct een flinke knauw door een misser van Jan. Hij trok met zwart onvervaard ten aanval op de koningsvleugel, maar vergat even dat het schaakbord ook een rechterkant heeft. Daar verloor hij een stuk, waarna lang tegenstribbelen geen soelaas meer bood (0-1).
Gelukkig scoorde Tjerk-Peter al snel de gelijkmaker. Hij had een gemakkelijke avond na de leuk een-tweetje met Da5 en Lg5 (1-1).

De tweede Knauw viel aan bord 4 waar Robbert langzaam maar zeker werd weggeduwd door het centrum. Op het einde kon hij promotie van een centrumpion niet meer verhinderen (1-2).
Hiernadeelde Bert het punt. De hele partij schommelden de plusjes en minnetjes rond het evenwichtspunt. Uiteindelijk had mijn tegenstander het laatste woord kunnen hebben, maar hij koos een ander plan. Hierna was de remise onvermijdelijk (1½-2½).

Met deze achterstand halverwege konden we het opvijzelen van het doelsaldo wel vergeten en moest plan B uit de kast getrokken worden om in ieder geval de 2 matchpunten zeker te stellen. Dat zou niet gemakkelijk worden, want Martin en Adri stonden weliswaar resp. gewonnen en goed, maar bij Iroy en Feike kon het nog alle kanten op.

Adri kreeg te maken met Knauw 3. Dit rijmt, maar stemde niet tot vrolijkheid. In een Franse opening knauwde hij zich door de zwarte stelling heen, waarna een sterke vrije d-pion de zwarte stelling lam legde. Adri kon de partij beslissen met stukwinst door een combinatie van 2 zetten. Het goede nieuws was dat hij deze combinatie zag, het slechte nieuws dat hij de combinatie begon met de tweede zet. Remise was hierna niet te voorkomen (2-3).

Donkere wolken pakten zich samen boven onze hoofden, maar opeens dreven ze door naar de andere kant van de schaaktafels. Shah Mata kreeg hierdoor de overige 3 knauwen voor de kiezen.

Allereerst scoorde Martin de gelijkmaker. Al op de vijfde zet offerde zijn tegenstandster met zwart een paard op f2. Martin was hierdoor zo van slag dat hij de concentratie moeilijk kon vatten en een koningsaanval over zich heen liet komen. Gelukkig herstelde hij zich op tijd waarna hij de veilige haven bereikte (3-3).

Zoals verwacht viel de beslissing aan de overige twee borden van Iroy en Feike waarop het evenwicht lang niet werd verbroken.

Feike streed de gehele partij met zijn tegenstander om het centrum. Langzaam maar zeker maakte Feike kleine stapjes naar voren, waarna zwart in de tijdnoodfase instortte (4-3).
Iroy maakte de avond in stijl af door eveneens langzaam maar zeker het punt binnen te slepen. Hij won met een mooie matcombinatie. Dat hij deze ook al twee zetten eerder had kunnen uitvoeren, maakte niets meer uit (5-3).

Toch nog een zwaar bevochten overwinning, maar als de concurrentie hoog blijft scoren, is deze overwinning weinig waard. Afwachten dus.

Dit alles schreef ik voordat de uitslag van Charlois Europoort tegen De Pionier bekend was.
Deze wedstrijd werd twee dagen later gespeeld en De Pionier wist ook hier een knauw aan de favoriet uit te delen en won met 4½-3½.

Hierdoor staan we weer alleen aan kop met 2 matchpunten meer dan  Charlois Europoort en De Pionier.
We hebben in de laatste ronde dus weer alles in eigen knauw.