Jammer!

Het derde team speelde afgelopen maandagavond een thuiswedstrijd tegen het immer sterke Papendrecht/Alblasserdam 3. Alle teamleden verkeerde in opperbeste stemming en hadden behoorlijk zin in een mooie pot schaak. Jochem verruilde nog even zijn zesde bord, om op het zevende bord met de geliefde zwarte stukken te mogen spelen.

De Barendrechtse jeugdtalenten zaten om stipt acht uur achter de borden. De wedstrijdleider, Roel de Hoop, zorgde voor de eerste psychologische voorsprong, door de tegenstander minutenlang nutteloos in een hoekje te laten staan. Onder het mom van administratie eerst, wist hij de tegenstander direct te kleineren.

Om acht minuten over acht kon zijn assistent wedstrijdleider, Joost, niet meer tegen de zielige blikken uit de hoek, en nodigde het team uit om achter de borden plaats te nemen.
De wedstrijdleider had geen vrienden meer bij de tegenstander en zeker toen hij,na de nodige plichtplegingen, terloops opmerkte dat ons team een matchpunt had gepakt tegen het sterke Sliedrecht (Papendrecht/Alblasserdam was eerder tegen Sliedrecht behoorlijk onderuit gegaan).

Na de nodige aanmoedigingen van de Barendrechtse teamleider, John, startte de wedstrijd. Bord acht was direct een boeiende pot. De stukken vlogen over het bord en liepen lakschade op tijdens de gewelddadige Middeleeuwse veldslag. Na acht minuten en bijna dertig zetten verder duwde Timo zijn rechterhand bijna in het gezicht van de tegenstander; “ Remise!?” Geschrokken door dit machtvertoon kon zijn tegenstander niet anders meer dan dit accepteren, ½ – ½.

Gelijktijdig sloeg Mark, aan bord zes, de handen voor de ogen. Dit was niet geheel nodig, ondanks het verlies van een kwaliteit stond zijn koning veilig, in tegenstelling tot die van zijn tegenstander. Helaas kon Mark geen zwaar offensief uitvoeren op de koning en geraakte zijn loper volledig ingesloten op a2. Nadat Mark ook zijn eigen verdediging rond zijn koning zag omvallen, moest hij na een ongelukkige laatste zetcombinatie zijn tegenstander de hand schudden ½ – 1 ½.

Jochem weet keurig uit de opening te komen en zet zijn tegenstander schaak op zet 18. Dankzij de goed ontwikkelde zwarte stukken van Jochem werd het pionnetje achter, meer dan voldoende gecompenseerd. Helaas liet Jochem het de tegenstander toe om zich verder te ontwikkelen.

Teleurgesteld maar met een goed gevoel mocht Jochem zijn tegenstander feliciteren ½ – 2 ½ Maxim speelt op bord vijf een gedegen wedstrijd en creëert op zet 13 een mat in één situatie. Jammer voor Maxim maar gelukkig voor de partij doorzag zijn listige tegenstander dit geintje. Na de dame afruil en alle overige stukken nog op het bord probeerde Maxim de” Timo-remise-aanbod-methode”. Een resoluut “NEE!” van zijn tegenstander volgde. Een terechte beslissing bleek later, want wat doe je tegen acht vijandelijke pionnen als je er zelf nog vier hebt? ½ – 3 ½

Voor Barendrecht lijkt het nu niet goed te gaan. Maar dan gebeurd het! De wedstrijdleider ontdekt een hiaat. Een meegereisde supporter van Papendrecht/Alblasserdam produceert met een computertje (DS?) vele hoog en laag frequente pieptonen. Meerdere malen gaat de wedstrijdleider niet in op het verzoek van de Barendrechtse teamleider om hier een einde aan te maken. Is dit dan de mogelijkheid om de gehele wedstrijd ongeldig te laten verklaren?

Nadat de wedstrijdleider even vluchtig over de borden één tot en met vier heeft gekeken, verzoekt hij alsnog de supporter te stoppen met piepen.
Wat blijkt; de eerste borden gaan uitstekend voor de Barendrechtse spelers. Josse, op bord vier, staat halverwege een vol stuk voor. Ook David op bord drie weet met zijn twee lopers tegen de twee paarden van zijn tegenstandster een mooie positie in te nemen.

Op bord twee stevent Karim ook af op een keurige overwinning. Op bord één kwam Corné niet helemaal lekker uit de opening maar vertelde achteraf dat hij zijn paard bewust offerde tegen twee sterke pionnen.

Toen Josse helaas zijn kwaliteit terug moest inleveren ontstond er een remise stelling met een gelijk aantal van vijf pionnen. Zijn tegenstandster wist zich echter beter te redden uit een lastig pionnen eindspel. Net voordat zij het beslissende pionnenoffer wilde spelen probeerde de wedstrijdleider dit nog even te voorkomen.

Helaas viel de kast, waarop Roel probeerde te springen, niet geheel om, zodat de tegenstandster van Josse zonder blessure de beslissende zet kon spelen ½ – 4 ½ David lette na het kastincident ook niet helemaal meer lekker op, en ondervond de kracht van de paarden van zijn tegenstandster. Met een mooie combinatie was mat achter de paaltjes niet meer te voorkomen ½ – 5 ½

Karim stond een dikke toren voor. Een afruil van de dames zou voor de tegenstander direct aanleiding zijn om op te geven. Karim probeerde de partij echter sierlijk af te maken. Zijn tegenstander ging driftig met de dame op zoek naar eeuwig schaak. Die kreeg hij en meer zelfs. Door het opspelen van een luizig pionnetje stond het uiteindelijk schaakmat ½ – 6 ½ .

Corné speelde een zeer sterke partij en bracht zijn tegenstander in het nauw. Niet alleen op het bord maar ook op de klok. Corné had moeite om zich te blijven concentreren, waardoor een mogelijke definitieve aanval achterwegen bleef. Hij won uiteindelijk geheel terecht op tijd van zijn tegenstander 1 ½ – 6 ½ .

Terugkijkend waren er zeker kansen op een beter resultaat. Het vertrouwen in de mogelijkheden is ontstaan voor de laatste wedstrijd tegen de IJssel in Januari.

Eén gedachte over “Jammer!”

1. Beste Teamleider,
    was dit nu een verslag over de wedstrijleider of van de wedstrijd Barendrecht 3 – Papendrecht/Alblasserdam 3?????????????????????
    Ik zal de volgende keer proberen nog nadrukkelijker op de voorgrond te treden dan nu het geval was!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Ik zie dan ook vol verlangen uit naar de volgende wedstrijd!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jullie wonderbaarlijke wedstrijdleider