Hoopvolle start jeugdselectie

Afgelopen maandag, 24 september 2012, mocht ons derde team de spits afbijten in de RSB competitie. Tegen de oudste schaakclub van Nederland, Messemaker 1847 5, gingen onze jeugdspelers direct vol in de aanval. Was dat nu wel zo verstandig?

Op bord één speelde Jochem een interessante partij. Een agressieve opening, maar wat doet de dame op g5 na 8 zetten? Enkele zetten later moest de dame gewoon weer terug naar haar hok! Tempo verlies en druk door de pionnen van de tegenstander. Gelukkig heeft zijn tegenstander ook nog niet alle stukken kunnen ontwikkelen en kan Jochem misschien nog wel zijn zwakke paard (op a5) en loper (op b6) in het spel betrekken. Jochem weet nog een pionnetje te winnen, maar zijn stukken staan ronduit belabberd. De tegenstander ziet zijn kans schoon en gaat vol voor een mooie matcombinatie. In alle rust kon de tegenstander voldoende stukken naar de damevleugel brengen om een finale aanval te plaatsen. Ondanks het verlies toch een geconcentreerde pot schaak gespeeld die echter in het begin al een beetje onnodig lastig werd.

Op bord twee speelt Bart een snelle opening. Al vroeg in het spel begint het gevecht om de C-lijn. Was slaan op C4 wel de juiste voortzetting? Het plan is in ieder geval onduidelijk. Bart heeft beide lopers ingeleverd en nu maar afwachten of Bart de twee paarden mooi kan gaan laten samenwerken. Na een geforceerde dame-ruil weet Bart een toren te ruilen voor een paard. Zijn tegenstander heeft hierdoor wel een kwaliteit minder, maar met twee ijzersterke vrijpionnen op de B en C-lijn alle troeven in handen. Het wordt tijd om te gaan rekenen. Na bijna twintig minuten vervolgt Bart de partij, wetende dat een remise zeker is. Als laatste bord zien de toeschouwers dat er een mooi schaakgevecht plaatsvindt op dit tweede bord. Beide proberen alsnog de volle winst er uit te halen. Uiteindelijk ziet zwart geen mogelijkheid meer en speelt op remise, overigens zonder dit aan te bieden. Bart speelt nog even door, een klein kansje was genoeg om alsnog de winst naar zich toe te trekken. Bart speelde een fantastisch goed eindspel, maar hoe veel makkelijker had een andere voortzetting geweest indien het slaan op c4 werd vermeden?

Stefan Rijshouwer begint zoals hij vorig jaar is geëindigd. Direct in de opening een forse fout waardoor Stefan direct moet proberen alles te keepen. Hij laat zijn dame pennen waarna een mooie driedubbele aanval op het paard op F3 onhoudbaar wordt voor Stefan. De verdere afwikkeling hiervan lijkt vervolgens ook niet de beste keuze. Mooie en leerzame pot om nog eens rustig thuis na te spelen. Wat in ieder geval voor Stefan gunstig uitpakte is dat hij zo lang in verloren stand bleef doorspelen dat de tijd om thuis nog schoolhuiswerk te maken wel was verstreken.

Erik mag als “routinier” op bord vier spelen. Als na een half uur de helft van het materiaal van het bord is verdwenen, blijkt dat Erik zich uitstekend kan aanpassen aan het moordende speeltempo van zijn teamgenoten. Een complex toreneindspel dreigt. De pionnen worden steeds belangrijker. Kan de D-pion van Erik standhouden? Uiteindelijk sneuvelde deze maar ten koste van de dame, die door een penning van Erik, van het bord af mocht. Erik heeft zeer gedegen gespeeld. Een spel dat we steeds vaker bij Erik terugzien.

Stefan Wijnbelt op bord vijf wil graag vroeg naar huis. Dat lukt uitstekend. Al heel snel in de partij komt hij op achterstand. Misschien kon Stefan het bord niet goed overzien omdat hij zo onderuit gezakt op zijn stoel zat? In ieder geval zorgde het beperkte zicht er mede voor dat het na 24 zetten over en klaar was met de aspiraties. Het is Stefan maar wel weer eens duidelijk geworden dat een pion op de zevende lijn wel erg sterk is! Analyseren maar!

Stijn, die altijd de ruimte wil zoeken, offert al snel twee pionnen, maar of dat uiteindelijk wel goed is is maar de vraag. Toch weet Stijn zijn tegenstander behoorlijk onder druk te zetten en neemt de tegenstander de tijd om zijn zetten te spelen. Met nog anderhalf uur voor Stijn op de klok en nog iets meer dan een half uur voor de tegenstander begint het nog leuk te worden. Althans dat vinden de omstanders. Kennelijk denkt Stijn daar anders over en gaat doodleuk onder tafel een spelletje spelen op zijn telefoon. Grrrrr! Hoe dan ook uiteindelijk weet Stijn een toren te slaan en moet zijn tegenstander opgeven! Vast en zeker 50 jaar leeftijdsverschil, misschien daarom dat telefoontje?

Richard speelde op bord zeven misschien wel de mooiste partij van de avond. Super geconcentreerd, een mooie opening en een prima controle over de klok! Gedurfd is het natuurlijk wel die lange rokade en het paard op a5? De tegenstander is alles aan het voorbereiden om het paard in te sluiten. Richard reageert goed en heel lang gaat het spelletje gelijk op. Dan wordt het later en later en wordt het tijd dat Richard naar huis gaat. Richard doet een remiseaanbod maar dit wordt (onterecht) geweigerd door zijn tegenstander. Vijf minuten later moet Richard het opgeven. Helaas! Sterk gespeeld, klasse prestatie!

Onze nieuwkomer in het team, Edwin, had een bijzonder sportieve tegenstander die, ondanks het verlate aanwezig zijn van Edwin, niet in de verleiding was gekomen om de klok alvast aan te zetten. Edwin opende niet echt lekker waardoor er direct druk op zijn stelling kwam te staan. De uitstraling van Edwin vermoedde echter iets geheel anders; nonchalant zit hij erbij alsof hij alles onder controle heeft. Twee minuten later geeft hij zijn dame pardoes weg en kunnen de stukken in het kistje. Welkom bij het team! Concentratie, rust en eenvoud zijn lessen voor de volgende partij.

Al met al een goed eerste begin voor de jeugdselectie. De stijgende lijn van vorig jaar wordt goed opgepakt. Ondanks het verlies van 3-5 zit er meer in! Jochem, Stefan en Richard een half puntje de volgende keer is voldoende!

Eén gedachte over “Hoopvolle start jeugdselectie”