Helemaal niet slecht in Papendrecht

Barendrecht 3 stond voor de loodzware taak het eerst puntje van dit prille seizoen proberen binnen te halen. Het Denksportcentrum in Papendrecht bleek de arena te zijn en deze is gelegen tegenover m’n middelbare school waar ze me vijf jaar lang getracht hebben wat intelligentie bij te brengen. Of dat gelukt is mag je zelf beoordelen. De voortekenen die avond waren ons echter niet gunstig gezind. Doordat Eric van Orlé door druk laboratorium werk op het laatste moment verhinderd was, stonden we maar met 6 man aan de start. Nee, we gaan hier niemand de Zwarte Piet toeschuiven. We kijken wel uit anders heb je voordat je het weet een VN inspecteur op de stoep staan. Gedane zaken nemen nu eenmaal geen keer.
Bord 1 en 2 bleven dus leeg. Het eerste slachtoffer valt op bord 7. Erik Wijnbelt zit na een kleine 2 uur spelen in een mega concentratie dip en ziet geen brood meer in de stelling; 0-3. Later blijkt dit onterecht te zijn. Weer wat geleerd. Op bord 8 gaat Ab Kruijt als de bliksem. Ab hanteert een beproefde strategie door na te denken in de tijd van z’n tegenstander; 1-3. Op bord 4 zit AC in een lastig pakket. Al vrij snel komt hij op een toren achterstand en dit verschil wordt helaas niet meer goedgemaakt; 1-4. Roel de Hoop informeert ondertussen of hij remise mag accepteren, maar met een pion voorsprong en goede vooruitzichten op de andere twee borden, moet Roel nog even ‘rekken en erbij blijven’. Op bord 6 staat een typische ‘Jan van Vlijmen’ stelling. Pionnen in een zaagtand formatie en nauwelijks ruimte om te bewegen. Uiteindelijk gaat z’n tegenstander toch forceren, komt een toren achter, forceert nog een keer met een onbegrijpelijke pionzet waarna Jan gebruik kan maken van de open stelling; 2-4. Ook Marcel van Wijnen wil wel remise accepteren, maar de teamleider schudt van nee. Marcel kan z’n extra tijd wellicht uitbuiten in deze gelijk opgaande stelling. Een miraculeus gelijk spel lijkt zo nog in het verschiet te liggen, want Roel is ondertussen twee pionnen voor gekomen. Maar dan blijkt dat Marcel het hoofdschudden van de teamleider heeft geïnterpreteerd als ‘is goed, doe maar’ en accepteert alsnog remise; 2½-4½. Verbijsterd kijken we elkaar later aan. Tweede leerpuntje deze avond. Ondertussen gaat Roel voor de volledig beschikbare tijd van 3½ uur, alhoewel hij grof in het voordeel staat. Maar een partij afmaken is toch weer andere koek. Natuurlijk staan de beste stuurlui aan wal, maar 20 zetten eerder pion naar g6 had deze partij veel, veel eerder kunnen beslissen, niettemin; 3½-4½. Gezien de omstandigheden helemaal niet slecht. Ja, er had wellicht nog wat meer in gezeten. Dus volgende keer zijn we gewoon weer op volle oorlogssterkte, beloofd.

Eén gedachte over “Helemaal niet slecht in Papendrecht”

1. Ik heb thuis nog geprobeerd om de stelling in winst om te zetten maar dat kreeg ik toch niet voor elkaar. Volgens de computer zou het wel hebben moeten lukken, maar ja, + 1,3 is voor mij gewoon nog te weinig voordeel. Plus 8 heb ik overigens ook wel eens vakkundig om zeep geholpen.