Flatteus

In de derde ronde stond Charlois Europoort 2 op het menu. Een zware klus, want net als wij hadden ze de eerste twee ronden dik gewonnen. Dus de winnaar kon alvast een voordschot nemen op het kampioenschap.

Dit keer hadden we 1 invaller nodig. Adri werd vervangen door André, nauwelijks een verzwakking te noemen.

We openden voorzichtig. André had licht voordeel met een sterk pionblokje in het centrum, Dat zag er voordelig uit, maar zwart speelde actief tegen. Remise dus (½-½).

Door Jan kamen we op voorsprong. Een attractief dubbel pionnenoffer spleet de vijandelijke koningsstelling open. Een veegpartij van de hoogste orde (1½-½). Ziet en huivert:

Martin liet maar eens zien het gemakkelijk het schaakspelletje eigenlijk is: gewoon je stukken op de juiste plaats zetten en wachten op fouten van zijn charmante tegenstandster. Binnen no time was het punt op het droge (2½-½).

Iroy speelde een rustige partij, waarin het evenwicht nooit was verbroken. Een mooie echo met het achtste bord (3-1).

Halverwege een mooie tussenstand, maar hoe stonden de overige 4 partijen?
Nou, niet zo best. Bij Feike ging het nog wel, maar Steef en Robbert hadden het moeilijk en Bert had het helemaal zwaar te verduren. Met 4-4 mochten we onze handen dichtknijpen.

Bert wist het inderdaad niet droog te houden. Mijn tegenstander speelde het erg slim. Hij gaf mij weinig kans op tegenspel, timmerde vrijwel alles dicht, maar wist voor zichzelf net een prettige speelruimte te houden. Langzaam werd ik ingesnoerd, maar de remisemarge bleef lang binnen handbereik. Ook een zetdwang was nog niet desastreus, maar een foute damezet in tijdnood wel (3-2).

Dit was de laatste hobbel, hierna vielen de punten als rijpe appelen van de boom in onze schoot.

Steef had het zoals gezegd erg zwaar en verloor een loper tegen twee pionnen. In de tijdnoodfase wist hij dit duo naar voren te sturen en ondersteund door de dame betrad één van de pionnen het verleidelijke Nirwana (4-2).
En hiermee was de koek nog niet op. Ook Robbert wist in tijdnood met a(ttra)ctief en spel een moeilijke stelling om te toveren in een gewonnen stelling (5-2):

Feike zorgde voor een pakkend slotakkoord door ook in deze partij in tijdnoodfase naar zich toe te trekken (6-2).

Een geflatteerde overwinning op onze grootste concurrent, maar wel een heel lekkere die naar meer smaakt.