Debacle

Supporters aanwezig (John, Tom en André C.): Check
Topschaker uit Meesterklasse ingevlogen: Check
Zelfvertrouwen: Check

Niets stond in de weg om ons laatste klusje te klaren.
Het was simpel, we mogen niet verliezen van Dordrecht 3. Dan hebben we ons na een slecht seizoen toch gehandhaafd in de 1e klasse van de RSB.
Hoe anders was het aan het begin van het seizoen: na jaren van ‘net niet’, zouden we dit jaar eindelijk naar de Promotieklasse promoveren. Dat was zeker mogelijk, want we hadden veruit de hoogste gemiddelde rating van alle teams.

Maar na een slecht seizoen, waarbij het muntje steeds op de verkeerde kant viel, bevonden we ons met 2x winst, 1x gelijk en 3x verlies in de degradatiezone.
De laatste ronde tegen Dordrecht 3 zou bepalen wie van beide teams zou degraderen. Om elk risico uit te sluiten is Martin Roobol, Meesterklasse speler bij LSG, snel lid gemaakt van onze vereniging, zodat hij in de laatste wedstrijd als invaller kon helpen de winst veilig te stellen.
Ik was daardoor non-playing captain geworden en heb het schrijverschap van onze vaste reporter Bert overgenomen. Bert kon zich hiermee volledig focussen op zijn partij.

Maar wat voor zin heeft het om te schrijven dat:
• Bert in no time eraf werd gemept. Geen schijn van kans en na 1,5 uur mat;
• Feike, Steef en Adri er niet doorheen kwamen met remises tot resultaat;
• Dat Martin tegen hun laagst gerate speler won (626 Elopunten verschil!);
• Iroy dit keer zijn vliegende tijdnood (15 seconden voor de volgende zet) niet heeft overleefd;
• Jan een complexe stelling met stuk tegen 2 pionnen en open koningstelling toch tot een goed einde heeft gebracht;
• Robbert bij een 3,5-3,5 stelling als laatste nog bezig was. Er ontstond enige consternatie nadat zijn tegenstander een onreglementaire zet deed (die door beide spelers niet werd opgemerkt!). Nadat dit was opgeklaard gaf Robbert in een slechte stelling pardoes zijn toren en de partij en de winst weg.

Volgend jaar spelen we, net zoals (mogelijk) Barendrecht/IJselmonde 2 en Barendrecht/IJsselmonde 3 in de 2e klasse van de RSB.
Opbeurende woorden als ‘Hier worden we sterker van’ en ‘Ieder nadeel heb zijn voordeel’ helpen niet om dit grote debacle te verzachten.
Met zijn allen een hele dag janken en volgend jaar (met frisse tegenzin) opnieuw beginnen. Er zit niets anders op.