De gemiste kansen

In de zesde ronde moesten we tegen Overschie 2.
Zij hadden een punt minder dan wij. Het was een belangrijke wedstrijd, want een overwinning betekende klassenbehoud, een remise vrijwel klassenbehoud en een nederlaag een degradatieduel tegen Dordrecht 3 in de laatste ronde

We traden weer eens volledig aan, want Adri was gelukkig fit genoeg om op krukken weer mee te doen. Helaas hielpen deze krukken hem niet in zijn partij, want hij werd er kansloos afgezet (0-1).
Bert had ook geen gemakkelijke avond. Na een slechte opening kwam ik vrijwel verloren te staan. Gelukkig stond mijn tegenstander stukkenruil toe, waarna er geen muziek meer in de stelling zat (½-½).

Tjerk-Peter bracht ons weer op gelijke hoogte in een mooie veegpartij (1½-1½):

Na deze gelijkmaker zag het er niet al te best uit voor ons.
Steef stond weliswaar beter en Iroy stond gelijk, maar Feike, Jan en Robbert hadden het moeilijk. Een volgende nederlaag lag in het verschiet.

Robbert had het inderdaad niet gemakkelijk, het lukte hem niet om een goed plan te vinden. Zijn tegenstander speelde agressief op voordeel. Te agressief leek het even, want hij had meer aandacht voor zijn eigen vrijpionnen dan die van Robbert. Hij moest zijn toren offeren voor Robberts verre vrijpion, maar helaas bleken de vrijpionnen te ver opgerukt. Robbert moest zijn toren terugofferen waarna de kale koningen overbleven (2-2).
Iroy gaf ons nieuwe hoop op een mirakel. Hij stond de gehele partij ietsjes beter totdat zijn voordeel verzandde. In het toreneindspel raakte zwart echter het spoor bijster, waarna Iroy snel toesloeg (3-2).

Helaas was onze voorsprong van korte duur.
Feike stond de gehele partij onder druk, hield het nog wonderbaarlijk lang vol, maar het punt bleek niet meer te redden (3-3).

Bleven over de partijen van Jan en Steef.
Als Steef zijn voordeel wist om te zetten in winst was een gelijkspel zeker binnen. Maar zoals het al het hele seizoen gaat, wist Steef ook dit keer niet zijn voordeel te verzilveren. Het feit dat hij met de remise zijn seizoenscore verdubbelde, geeft goed aan hoe slecht hij dit seizoen in vorm is (3½-3½).
Jan moest ons vervolgens redden en dat leek goed uit te pakken. Na een slechte opening wist hij in tijdnood een belangrijke pion te winnen. In het eindspel van T+P tegen T+P probeerde hij zijn pluspion te kunnen verzilveren, maar in tijdnood zag hij een paardvork over het hoofd waardoor hij zijn paard verloor. En vervolgens de partij (3½-4½).

Deze ongelukkige nederlaag is alweer de derde op rij.
We zijn nu gezakt naar de vijfde plek. Deze plek is veilig, maar omdat er versterkte degradatie is vanuit de Promotie betekent de zesde plek degradatie. Op deze zesde plek belandden wij als we in de slotronde verliezen van concurrent Dordrecht 3, dat momenteel deze zesde plek bezet.

Wordt nog spannend dus.