De eerste bordpunten zijn binnen!

Afgelopen maandag 12 oktober was het dan eindelijk zover. Het derde team, ons veel belovende jeugdteam, speelde zijn eerste thuiswedstrijd van dit seizoen. Na een ongelukkig eerste competitieduel uit, kon het ook niet slechter gaan.
Om 20.00u heette Roel de Hoop de gasten uit Moerkapelle welkom op onze vereniging. Hij maakte direct zijn punt door de lat voor de Barendrechtse jeugdspelers bijzonder hoog te leggen. We zijn klaar voor onze eerste overwinning! Door de afwezigheid van Maarten moesten alle spelers een bord opschuiven. Gelukkig protesteerde geen van de teamleden en werd er niet geklaagd.

————————-

Mark kwam op het achtste bord niet erg lekker uit de opening en moest al snel twee kwaliteiten laten. Na 39 zetten heeft Mark het moeten opgeven. Of zat er toch nog een remise in? Maxim speelde ongeconcentreerd en verloor al snel de grip op de partij. Na 21 zetten was het over! Jochem opende op het 6e bord bijzonder keurig en solide. Hij ging na het ontwikkelen van zijn stukken verder in de aanval. Een aftrekschaakje met damewinst leek beslissend. Zijn tegenstander wist echter niet van opgeven en haalde alles uit de kast om toch nog druk uit te kunnen oefenen op de witte stukken. Gelukkig liet Jochem zich niet verrassen. Het eerste bordpunt voor het derde was een feit. Proficiat!
Timo speelde als één van de jonkies en als één van de weinige een echte geconcentreerde wedstrijd en wist heel goed zijn tijd in te delen. Helaas moest hij toch het onderspit delven tegen zijn vernuftige tegenstander.

Met een 1-3 achterstand wisten de overige teamleden als snel waar ze aan toe waren. Josse laat zich dan verleiden om een aftrekschaakje toe te staan met dameverlies. Ondertussen proberen de andere spelers het maximale er uit te slepen. David gaat op bord drie behoorlijk te keer. Met een serieuze matdreiging dwingt hij zijn tegenstander een dame af te staan: na 13. c3 speelde David 13…. Pf3+!! en wit heeft niet beter dan 14. Dxf3, omdat wit na zowel 14. Kh1 als 14. gxf3 mat wordt gezet.

###pgn###

[Event “RSB competitie”]
[Date “2009.10.12”]
[Round “2”]
[White “Sander Marijt, Moerkappele 3”]
[Black “David van Zessen, Barendrecht 3”]
[Result “0-1”]
[SetUp “1”]
[FEN “r1bqkb2/ppp2pr1/3p4/4p2P/2BnP1p1/3P4/PPP2PP1/RNBQ1RK1 w q – 0 13”]
[PlyCount “2”]

13. c3 Nf3+ 0-1
%%%pgn%%%

————————-

Josse verliest en het staat 1-4. Alle hoop op een goede afloop is gevestigd op Corné, Karim en David. Karim en David stevenen af op mooie overwinningen. Corné heeft moeite met de tijd en ook zijn stelling lijkt niet veel mogelijkheden te geven. Karim komt in een lastig pionneneindspel, maar weet, ondanks zijn te snelle tempo (nog 1 1/4u op de klok), één van pionnen te laten promoveren. Gefeliciteerd!
David lijkt wat nerveus en weet zijn enorme voorsprong niet direct uit te buiten. Na de rust weer gevonden te hebben, weet hij met een uitgekookt plan zijn tegenstander gek te maken: 3-4.
Corné kan nog net de eerste tijdscontrole halen. Met minder dan vijf minuten op de klok blijkt het echter, zelfs voor Corné, onmogelijk geworden om zichzelf nog uit zijn benarde positie vrij te vechten, helaas!
Tevreden kijkt het team terug op een toch nog spannende wedstrijd. Ondanks de nederlaag hebben we een hele prettige wedstrijd gespeeld tegen een bijzonder sportieve tegenstander. Moerkapelle van harte gefeliciteerd en succes in de verdere competitie!

En natuurlijk verwijzen we ook nog even naar het verslag van de tegenstander op de website van Moerkapelle.

2 gedachten over “De eerste bordpunten zijn binnen!”

1. jammer David, maar anderzijds, op het moment dat je in je partijen mat 9 gaat zien moet je je misschien ook zorgen gaan maken 😉

was verder natuurlijk gewoon een prima pot