Barendrechts viertal te sterk voor Messemaker

Het zegekarretje van het Barendrechtse viertal begint gevuld te raken. Bij en tegen het op papier veel sterkere Messemaker werd gisteren met 2,5 – 1,5 gewonnen. Winst was er voor Hans en Karim (op wie geen maat meer lijkt te staan) en remise voor Frank (die nog wat had goed te maken). Lies zorgde ervoor dat de tegenstanders ook nog iets te vieren hadden. Wellicht volgt later nog een uitgebreider ooggetuigeverslag, vooralsnog doen we het met een verwijzing naar de website van Messemaker met foto’s van de wedstrijd.

Dat “wellicht volgt later nog een uitgebreider verslag” heeft zijn uitwerking gehad, want het “later” is snel gekomen, met dank aan Hans:

De vierde wedstrijd van het Barendrechtse viertal vond plaats in Gouda bij de oudste schaakvereniging van Nederland, Messemaker 1847. Net als de vorige wedstrijden ging het er weer spannend aan toe. Op bord vier maakte Lies een fout die genadeloos werd afgestraft door haar tegenstander, zodat zij al snel een kijkje kon gaan nemen bij de andere borden en in de moderne sporthal waarin de “denksportzaal” gehuisvest was. Karim viel in voor Ab op bord twee en speelde, zoals we van hem inmiddels gewend zijn, een gedegen partij waarbij hij stukje bij beetje een voorsprong uitbouwde die, nadat zijn tegenstander niet veel tijd meer had en Karim uiteraard nog bijna een uur, in mat eindigde. 1-1 dus en alle opties weer open. Frank had nog wat goed te maken en deed dat ook op bord drie. Zijn taaie tegenstander bleef echter goed tegenstand bieden en tegen het einde van de tijd werd conform de stand op het bord remise overeengekomen. Hans was inmiddels in een zware strijd gewikkeld met Chris Kraaijeveld die vorig jaar, naar later door een teamgenoot van hem gemeld werd, bijna alle partijen op bord één had gewonnen. Doordat Hans dit vooraf nog niet wist was hij niet gehinderd door enige vrees voortvarend van start gegaan met agressief en aanvallend spel. Doordat Chris hier en daar wat steekjes liet vallen groeide het overwicht langzaam doch zeker, echter tegen zet 29 was er bij beiden niet veel tijd meer op de klok en Hans beging daardoor een blunder. Deze werd door Chris echter niet afgestraft en net toen er weer een kwartier extra tijd bijkwam bleek de spannende strijd voor Chris niet meer te winnen zodat hij opgaf.

###pgn###

[Event “RSB 4-tallen uit Messemaker 1847”]
[Site “Gouda”]
[Date “2009.11.16”]
[Round “4”]
[White “Wegman, Hans”]
[Black “Krayeveld, Chris”]
[Result “1-0”]
[ECO “B23”]
[Annotator “Wegman,Hans”]
[PlyCount “71”]
[EventDate “2009.11.16”]

1. e4 c5 2. Nc3 Nc6 3. Bb5 a6
4. Bxc6 bxc6 5. d3 d5 6. Nf3 Bg4 7. O-O e6 8. h3 Bh5 9. g4 Bg6 10. Re1 Be7 11.
e5 d4 12. Ne4 Bxe4 13. Rxe4 h6 14. h4 g5 15. h5 Qd5 16. c3 f5 17. exf6 Bxf6 18.
c4 Qd6 19. Qe1 Kd7 20. Bd2 Re8 21. Ne5+ Bxe5 22. Rxe5 Nf6 23. f3 Rh7 24. Qe2
Qb8 25. b3 Qb6 26. f4 gxf4 27. Bxf4 Rg7 28. g5 hxg5 29. Bxg5 Reg8 30. Qd2 Qb4
31. Qf4 Nxh5 32. Qg4 Qb8 33. Rae1 Rxg5 34. Rxg5 Qg3+ 35. Qxg3 Nxg3 36. Rxg8 1-0

%%%pgn%%%

————————-

Interessant was nog zet 14. Hans was ervan overtuigd een briljante zet te doen met een pionoffer op h4. Naar zijn mening zou na .. Lxe4, Pxe4 Dxe4, g5 de zwarte dame onvermijdelijk vallen. Chris besloot na lang denken de pion niet te nemen tot grote teleurstelling van Hans. Bij de latere analyse door Fritz 11 bleek er echter toch nog ruimte te komen voor de zwarte dame zodat het achteraf gezien maar goed was dat het plan mislukte!
Een spannende avond met een prima resultaat, het viertal is na vier wedstrijden nog ongeslagen.
Wij konden nog niet naar huis doordat de vroegere voorzitter van Messemaker zeer geïnteresseerd was in de familiebanden van ons viertal en vooral ook in de etnische achtergrond van Karim. Gelukkig ging hij later ook vol verve vertellen over de rijke historie van zijn club en de geweldige viering van het 150 jarig bestaan van de vereniging met een schaaksimultaan op 850 borden waarmee ze in het Guiness Book of Records gekomen zijn. Voorwaar niet alleen een mentale maar zeker ook fysieke inspanning! Wij konden om 23.30 vermoeid maar tevreden naar huis.

Eén gedachte over “Barendrechts viertal te sterk voor Messemaker”

1. Beste A-Team, van harte gefeliciteerd. Een heel goede prestatie! De andere teams van Barendrecht kunnen hier nog wat van leren.