Barendrecht/IJsselmonde door in de beker!

De bekerloting bracht de twee bevriende schaakverenigingen Barendrecht/IJsselmonde en Zwijndrecht bij elkaar. Op maandag 7 november vond de wedstrijd in Barendrecht plaats. Onze eerste bordspeler Feike had zich, vanwege verhuiswerkzaamheden, afgezegd. Teamleider Steef had in Robbert een waardige vervanger gevonden. Om 20:00 uur werden de klokken ingedrukt en ontsponnen op de verschillende borden interessante partijen.

Op bord 3 speelden de 2 Wijk aan Zee-gangers André en Kees van ’t Hoff tegen elkaar. Tijdens een rookpauze van Kees klampte Tjerk-Peter hem aan en werd heimelijk een deal gesloten. Kees mocht zich aansluiten bij de grote Barendrechtse Tata Steel delegatie en tevens zou hij worden uitgenodigd voor het etentje op zaterdagavond in Wijk aan Zee. Als tegenprestatie moest hij de partij laten lopen op bord 3. Dit lukte aardig en na stukverlies had Kees de Wijk aan Zee uitnodiging veiliggesteld.

Op bord 2 speelde Iroy een mooie partij tegen Martijn Vos. Op zijn kenmerkende manier speelde hij een partij waarbij de druk op zijn tegenstander steeds beetje bij beetje wordt verhoogd. Op een gegeven moment waren al zijn stukken in de aanval en werd de vijandelijke koning onder vuur genomen en opgejaagd. Er was geen houden meer aan en de tweede overwinning voor Barendrecht/IJsselmonde stond op het bord.

Op bord 1 had Steef de witte stukken geloot tegen Roland ven Keeken. Voor zover ik kon zien was het een gelijkwaardig opgaande partij. Beide spelers kwamen in tijdnood en dan gebeuren vaak de vreemdste zetten. Op het eind liet Steef zijn dame instaan. Die mocht echter niet geslagen worden omdat het dan mat achter paaltjes zou worden. Vervolgens flitsten verschillende zetten over het bord en pardoes werd de dame van Steef toch geslagen. Helaas lukte het mat niet meer, omdat het matveld door alle schermutselingen was afgedekt. Hierop gaf Steef meteen op.

Op bord 4 kwam Robbert tegen Robert Goedegebuur wederom in zijn kenmerkende tijdnood. Geen van de omstanders maakt zich hier zorgen over, omdat het meestal wel goed komt. Waar wel zorgen over werd gemaakt is dat Robbert, met minder dan 2 minuten op zijn klok, rustig zijn zetten blijft noteren. Ook in tijdsnood blijft Robbert gezonde zetten doen en peuzelt tussendoor nog een paar pionnetjes op. Kort daarna gaf zijn tegenstander op.

Al met al een mooie 3-1 overwinning. In de volgende ronde mogen we tegen Messemaker 1847, de bekerwinnaar van vorig jaar. Dat wordt andere koek.

schermafbeelding-2016-11-19-om-12-23-39