Barendrecht/IJsselmonde 1 – Zwijndrecht 1 : ruime overwinning

De wedstrijd Barendrecht/IJsselmonde 1 – Zwijndrecht 1 stond op maandag 5 december gepland. Aangezien een aantal spelers nog geloven, is besloten om de wedstrijd te verplaatsen naar vrijdag 2 december met als thuisbasis SV IJsselmonde. Onze vaste reporter van het eerste team, Bert Drolenga, had zijn partij op maandag 28 november al vooruit gespeeld en speelde remise (0.5-0.5).

Vlak nadat Hans Kleinloog zijn openingspraatje had gehouden, verscheen bij Robbert (met zwart) 1. e4-e5, 2. Pf3-Pf6, 3. Lc4-Ld6 op het bord. Ik hield al rekening met een 0 voor Robbert. Bij Feike kwam een Zwarte Leeuw op het bord met een onorthodoxe openingsopbouw. Feike speelt zoals Carlsen. Ik snap geen hout van zijn zetten, maar aan het eind wint hij.
Om 21:30 bood Ron remise aan: hij voelde zich niet helemaal lekker (1-1).
André stond een kwaliteit voor. Zijn tegenstander dacht de dame in te sluiten ten koste van een toren. André had net iets verder doorgedacht en met een geniepig paardzetje kwam André een vol stuk voor te staan en won de partij (2-1).
Tjerk-Peter met wit had lang gerokeerd in de Siciliaanse Draak. De tegenstander (Patrick) had kort gerokeerd. Bedoeling is dat er dan aan beide kanten een pionnenstormloop ontstaat, maar dit bleef bij zwart achterwege. Uiteindelijk werd Patrick ge-H-lijnd: 2 witte torens en een dame drongen de koningsstelling binnen en er was geen ontkomen meer aan (3-1).
Robbert op bord 5 had zijn openingsproblemen overwonnen en met sterk spel forceerde hij een ondekbaar mat (4-1).
Feike speelde een, in mijn ogen, moeilijke pot. Zijn tegenstander had 2 lopers tegen een toren en 2 pionnen voor Feike. In tijdnood blunderde zijn tegenstander zijn stelling weg wat leidde tot een punt voor Feike (5-1). Iedereen had zijn bedenkingen bij de partij opbouw van Feike, maar na afloop gaf Feike aan dat hij de gehele partij comfortabel stond: dan ben je uit het juiste hout gesneden.
Steef speelde tegen de sterkste speler van Zwijndrecht. Ook dit keer kwam Steef in tijdnood, maar dit keer blunderde hij (in gewonnen stelling) gelukkig geen dame weg (6-1).
Als laatste was Iroy nog bezig. Hij stond een kwaliteit achter. Bij Iroy doet het vreemde voor dat hij in tijdnood koelbloedig blijft en steeds beter gaat spelen. De ene na de andere pion werd opgepeuzeld. Uiteindelijk bleven een Koning en een Paard tegen alleen een Koning over (6,5-1,5).

Met 6 punten uit 4 wedstrijden doen we het best wel goed en nestelen we ons in de hoogste regionen.

schermafbeelding-2016-12-05-om-21-05-21

Eén gedachte over “Barendrecht/IJsselmonde 1 – Zwijndrecht 1 : ruime overwinning”

1. “Feike speelt zoals Carlsen. Ik snap geen hout van zijn zetten, maar aan het eind wint hij.” Ik ben er niet helemaal zeker van dat het eerste de conclusie van het laatste moet zijn. Waar ben ik dan toch die bijna 1000 elopunten kwijtgeraakt die tussen mij en Carlsen gapen?