Barendrecht / IJsselmonde 1 – SO Rotterdam 2: de flopperkast

Ook in de vijfde ronde tegen koploper SO Rotterdam 2 bleek maar weer eens hoe gering het krachtsverschil is in onze klasse. Mijn tussentijdse plus-min lijstjes gaven steeds een uitslag van 4½-3½. Natuurlijk afwisselend in ons voordeel en die van hullie.

Uiteindelijk bleek de laatste partij van Robbert beslissend. Onze harten begonnen harder te kloppen toen hij bij een stand van 3½-3½ een stuk won.
Zouden we de koppositie veroveren? Maar ik loop op de feiten vooruit……

De eerste uitslag kwam op het conto van onze voorzitter Tjerk-Peter. Dit keer aan het laagste bord, trok hij onvervaard ten aanval. Hij bereikte ruimtevoordeel, maar forceerde de boel en moest terug. Met het onvermijdelijke gevolg (0-1).

Deze tegenvaller werd gecompenseerd door Feikes eerste overwinning van dit seizoen. Het werd tijd. Na een dramatische opening zag ik de bui alweer hangen. Maar Feike rechtte de rug en toverde een beslissende counter uit de hoge hoed. Hoe, speelt u zelf maar na (1-1).

Een volgende meevaller was zichtbaar aan het bord van Bert. Na de opening had ik te kampen met een vijandelijk loperpaar dat gevaarlijk naar mijn koning loerde. Verdere pionverlies werd nauwelijks gecompenseerd door dameruil en een slechte vijandelijke pionstructuur. De hoofdpijn bij Adri deed dit wel. Zijn remiseaanbod werd gretig aangenomen (1½-1½).

We kwamen op voorsprong door André. Hij wist zijn goede vorm om te zetten in een goed gespeelde pot. Langzaam maar zeker wist hij zijn materieelvoordeel uit te breiden.
Ach, wat zal ik er meer over zeggen? Speel de partij zelf maar na (2½-1½).

Steef kopte vervolgens in eigen doel. In een zeer ingewikkelde stelling waar ik niets van begreep, liet hij zwart langzaam het initiatief grijpen. Een pijnlijk einde volgde (2½-2½).

Ron gaf ons weer hoop. Zijn partij kwam langzaam op gang. Ron stelde zich met zwart bescheiden op, maar wit wist nergens voordeel te behalen. Uiteindelijk bood hij maar remise aan in een lopereindspel. Ron had inmiddels al de betere pionnenstructuur, waardoor hij ongestraft op winst kon spelen. Het einde kwam wonderbaarlijk snel (3½-2½).

Onze hoop kreeg kort hierop een knauw door een mispeer van Iroy. Hij groef zich al snel in en de gehele partij wist hij het evenwicht te bewaren. Tot de traditionele tijdnood. Deze pakte dit keer dramatisch uit voor Iroy. Twee stukken gingen in de doos, het punt in de flipperkast (3½-3½).

Met deze tussenstand begon ik het verslag en Robbert was dus nog bezig.
Zijn partij kwam langzaam op gang, maar in de tijdnoodfase wist hij een paard te versmaden. “Paard in het bakkie” dacht ik en ik zag mezelf al op de platte kar door Barendrecht rijden bij de huldiging in april. Helaas was het nog niet zover. Robbert wikkelde af naar een eindspel van koning+paard+2 pionnen tegen koning+4 pionnen. Logisch, maar achteraf gezien had hij dit beter niet kunnen doen. Want 1 van deze 4 pionnen had zich afgezonderd en was zo eigenwijs om ver op te rukken.

Hierdoor was Robberts winst vrijwel verkeken, maar hij forceerde in tijdnood, waardoor ook de remise een utopie werd (3½-4½).

Zak en as resteerden ons en de flipperkast werd een flopperkast……