Barendrecht / IJsselmonde 1 – PASCAL 1: Punteren

Net als afgelopen jaar openden we het seizoen met een wedstrijd tegen PASCAL 1. Vorig jaar wonnen we dik en erg gelukkig met 6-2, een uitslag waar we nu weer op hoopten.

Deze hoop werd bevestigd door Robbert, die vooruit speelde en vlotjes won. Hij zette met zijn a-pion de zwarte damevleugel lam en maakte snel zijn punt toen zwart op de koningsvleugel actief probeerde te worden (1-0):

Een week later traden we compleet aan aan de overige 7 borden.
Over compleet gesproken, Ron zag na 8 zetten een mat compleet over zijn punthoofd.
Zijn tegenstander helaas niet (1-1).

Hierna duurde het even tot de volgende beslissing viel.
Zo halverwege de avond gaf mijn prognoselijstje 8 punten aan, eerlijk verdeeld over beide teams, dus 4-4. André en Tjerk-Peter stonden beter, terwijl Feike en Iroy minder stonden. Bij Steef en Bert was het evenwicht nog niet verbroken.

Tjerk-Peter won inderdaad. Zijn tegenstander liet zijn draak-loper ruilen en verloor vervolgens de a-pion. De witte tegenhanger marcheerde naar voren en scoorde met een gerichte punter (2-1).

De eerste meevaller viel aan bord 1, waar Feike minder uit de opening kwam. Dat was geen wonder, want in stap 2 leer je al dat je in de opening niet te vaak met hetzelfde stuk moet spelen. In Feikes geval betrof het een paard dat heen en weer galoppeerde. Gelukkig kopieerde wit deze actie, waarna Feike zich tot in de puntjes moest verdedigen. Na lang zwoegen wist hij het punt te delen (2½-1½).
Onze voorsprong werd uitgebreid door André, die weer zijn favoriete spelletje kon spelen: sterk veld bezetten, tegenstander onder druk zetten, even terugveren, tegenstander hoop geven, deze de concentratie laten verliezen, fout laten maken en dan keihard toeslaan.
Hij kon dus zijn punt maken en hopelijk dit seizoen nog 6 erbij (3½-1½).

Het beslissende punt werd binnengehaald door Iroy, de tweede meevaller van de avond. Hij kwam gedrongen uit de opening, maar incasseerde het punt op het moment dat zijn tegenstander blunderde toen zijn puntje bij het paaltje kwam (4½-1½).

En dan komen we nu bij de tegenpunten.
Bert kwam goed uit de opening. Niet verwonderlijk, als je tegenstander zeer bescheiden in de eerste 8 zetten e2-e3, b2-b3, h2-h3 en d2-d3 speelt. Het gevolg was een super-egel opstelling die moeilijk te kraken was en daar had ik het bij moeten laten. Dat deed ik niet, waardoor ik te optimistisch mijn toren activeerde. Na kwaliteitsverlies kon ik er een minpunt achter zetten (4½-2½).
Steef bereikte het eindpunt. Hij leek na de opening op een overwinning af te stevenen. Tenminste, de geïsoleerde zwart d-pion was een dankbaar doelwit. Dat bleef hij, totdat Steef forceerde en de puntjes niet op de i kon zetten (4½-3½).

Uiteindelijk toch een benauwde overwinning, maar afgelopen seizoen leerde ons al dat matchpunten belangrijker zijn dan bordpunten.
Laten we hier maar een paar matchpunten aan zuigen.

schermafbeelding-2016-10-05-om-20-54-56