Barendrecht / IJsselmonde 1: Een zwarte avond

Op maandag 29 september debuteerden we in de openingswedstrijd van het seizoen.
We speelden immers allemaal voor de eerste keer in de nieuwe combinatie Barendrecht / IJsselmonde. Dit keer zelfs aangevuld met een toetje uit de Hoeksche Waard, aan bord 8.

Ten opzichte van het vorige seizoen zijn Robert, Jean-Peter, en John vervangen door de IJsselmonders Iroy en Steef en het jeugdtalent Bart. Bart is meestal verhinderd op de maandag en Ed viel dit keer voor hem in.
Ons team is hierdoor behoorlijk versterkt, waardoor het mogelijk moet zijn om ons met een ruimere marge te handhaven dan afgelopen twee seizoenen.
De vuurdoop voor onze nieuwe combinatie vond plaats tegen het sterke HZP Schiedam. Qua rating iets sterker dan ons, vooral aan de topborden.

De avond begon voor ons inktzwart. André was het afgelopen seizoen als laatste klaar, dit keer opende hij het bal. Helaas was dit niet het enige verschil met afgelopen seizoen. André beleeft namelijk een inktzwart begin van het seizoen en bevestigde dit door al snel een stuk weg te geven (0-1).
Bert kreeg met zwart een gesloten Siciliaan op het bord. Zijn voorzichtige tegenstander probeerde langzaam wat initiatief te ontwikkelen, maar erg veel stelde het niet voor. Het evenwicht werd nimmer verbroken. Achteraf een gemiste kans voor Bert, want hij was bijna de enige zwartspeler die niet won (½-1½).
Ed had dit met wit beter in de gaten. Hij had in een wederom gesloten Siciliaan steeds een licht voordeel, maar vertrouwde het niet helemaal en nam genoegen met remise. Terecht, gezien de zwarte overheersing deze avond (1-2).
Feike mocht aantreden tegen John van Baarle, een Fide-meester die zo‘n dertig jaar geleden tot de subtop van Nederland behoorde. En wat doe je dan met zwart? Je speelt gewoon het dubieuze Albin’s tegengambiet en wint vervolgens fraai. Ik snapte niets van de partij, dus speel hem zelf maar na (2-2).

———————–

Bij deze 2-2 tussenstand zag het er naar uit dat de spanning nog meer zou oplopen. Iroy stond misschien op het bord gelijk, maar was in zware tijdnood en Tjerk-Peter had het ook niet gemakkelijk. Beiden speelden met de witte stukken, dus het zij hun vergeven. Steef en Robbert stonden met zwart (uiteraard) beter, zodat een 4-4 gelijkspel in het verschiet lag.

Steef won inderdaad. Hij had al snel een pion gewonnen en wist het initiatief te behouden. De witspeler kwam de gehele partij niet onder de zwar(t)e druk uit. Zie de partij (3-2).

———————–

Tjerk-Peter kreeg te maken met een sterke loper op b7 die zijn koning belaagde. Hij verergerde de situatie door twee vergiftigde zwarte pionnen te snoepen. Dit kostte hem een loper. Hij kreeg hiervoor weliswaar 3 pionnen terug, maar zwart had het initiatief en won vrij geruisloos (3-3).
Iroy zat de gehele avond op z’n gemak tegen een Franse doorschuiver aan te kijken. Door de ineengeschoven pionnenformaties was de bewegingsruimte voor beide partijen beperkt. Iroy deed zijn best de boel op scherp te zetten, maar dacht daar wel erg lang over na. Op een gegeven moment had hij nog 4 minuten tegenover 40 minuten voor zijn tegenstander. Hoewel de stelling op het bord nog lang in evenwicht bleef, werd het tijdgebrek toch fataal (3-4).
Aan Robbert de schone taak de stand weer gelijk te trekken. Na alweer een gesloten Siciliaan wist hij het zwarte voordeel met actief spel om te zetten in pionwinst. Later kwam er nog een tweede boer bij. In de tijdnoodfase werden hele en halve punten aangeboden, maar niet verzilverd. Uiteindelijk trok Robbert aan het langste eind en was het eerste matchpunt binnen (4-4).

Een bloedstollende wedstrijd was het dus, met een terecht gelijkspel tegen een zeer sterke tegenstander. Ik ben geen zwartkijker als ik zeg dat dit een veelbelovend begin voor onze nieuwe combinatie was!

barhzp2104.jpg

Eén gedachte over “Barendrecht / IJsselmonde 1: Een zwarte avond”

1. Gefeliciteerd met jullie prachtige prestatie! Buiten het aantrekken van versterking voor het team heeft ook het nieuwe speeltempo bijgedragen aan het eerste matchpunt!

Nog drie weken voorbereiden en dan tegen het sterke Dordt 2 wat SOF-DZP 1 oprolde!

Alvast een kleine voorbereidingstip;

timmermans, adri speelt mogelijk graag een Pirc terwijl timmermans, henk mogelijk zou kunnen openen met d4.

Succes in de verdere competitie en hopelijk kan Bart dan ook zijn talenten laten zien!