Barendrecht 3 naar Capelle a/d IJssel!

Afgelopen vrijdagavond 28 oktober mochten we het met ons jeugdteam in de vierde klasse van de RSB opnemen tegen het tweede team van CSV in Capelle aan den Ijssel.

Onze gastheer voor deze vanavond gaf ons jeugdteam voorrang op het bekerteam uit Krimpen aan den IJssel door de mooie aparte schaakzaal aan ons ter beschikking te stellen. Het bekerduel werd in de grote zaal gespeeld en werd overigens glansrijk gewonnen door CSV.

Na het welkomstwoord door de voorzitter Hans Blokland vlogen onze jonge schaakleeuwen vol passie en enthousiasme op de schaakstukken af. Helaas was ons eerste bordspeler Maarten Noordergraaf op het laatste moment verhinderd en moesten we met een 1-0 achterstand aan de wedstrijd beginnen.

Op bord twee startte Jochem beheerst en geduldig met zijn partij. Eindelijk weer eens de rust kunnen pakken, waardoor hij eigenlijk uitstekend uit de opening kwam. Vervolgens stapt Jochem toch in een klein maar slim valletje en moet hij zijn aanvankelijk degelijke verdediging rond zijn koning vaarwel zeggen. De tegenstander van Jochem maakt hier uitstekend gebruik van en weet zijn stukken op de meest belangrijke velden te krijgen. Jochem ziet ook het gevaar en weet het sterke paard van zijn tegenstander te ruilen voor zijn zwakke loper. Helaas biedt de stelling van Jochem verder weinig alternatief en wordt hij alsnog verrast door verrassende matstelling.

Op bord drie vergaat het Bart prima! Volledig op zijn gemak en onderuitgezakt ziet hij de pogingen van zijn tegenstander om overwicht in het centrum te krijgen volledig stranden. Het zal toch niet zo zijn dat zet 7 a3 hieraan heeft bijgedragen? Nadat de tegenstander van Bart zijn paard heeft geruild tegen een loper beheerst Bart het centrum en lijkt de open f-lijn mogelijkheden voor Bart te bieden. De stelling van Bart wordt steeds beter en de stukken van de tegenstander gaan elkaar alleen maar meer in de weg staan.

De aanval van Bart komt nu eigenlijk net te vroeg , te weinig stukken erbij gehaald wellicht? Wanneer de tegenstander denkt de dame van Bart te kunnen insluiten, lijkt hij daarin gelijk te krijgen. Door vol op damewinst te spelen trekt hij echter zijn hele stelling uit elkaar, en wanneer uiteindelijk blijkt dat damewinst toch niet mogelijk blijkt, liggen de kansen voor Bart voor het oprapen. Helaas wordt het dan langzamerhand bedtijd en moet Bart een remise aanbod doen. Gretig neemt zijn tegenstander deze aan.

Op bord vier speelt Stefan Rijshouwer in het begin onder zijn niveau, waardoor hij onnodig zijn paard laat pennen met mogelijk een zeer vervelende afloop. Stefan heeft de consequenties gezien en zakt enigszins ontmoedigd verder achterover in zijn stoel. Gelukkig voor Stefan maakt zijn tegenstander niet maximaal gebruik van het slippertje van Stefan. Zoals altijd staat dan de echte Stefan op en wordt er geen verkeerde zet meer gespeeld. Nadat enkele stukken zijn afgeruild lijkt de partij in een remise te gaan eindigen, was het niet dat Stefan nog winstpotentieel zag en nog door wilde spelen. En inderdaad de kansen keerden. Helaas werd het toen ook voor Stefan bedtijd en bedacht zijn tegenstander zich ook geen tweede keer en accepteerde de aangeboden remise.

Op bord vijf komt Stijn erg slecht uit zijn opening wanneer hij zomaar, zonder enig compensatie, zijn witte loper weggeeft. De tactiek van Stijn om vervolgens met een vrij pion druk naar voren te brengen lijkt even te werken. Helaas laat de tegenstander zich niet foppen en weet na 40 zetten in 15 minuten Stijn tot overgave te dwingen.

Ook Nick baalt op bord 6 wanneer hij al snel een loper moet inleveren. Toch blijft hij volhouden en speelt verder een geconcentreerde en goede wedstrijd. Helaas blijft hij achter de feiten aanlopen en moet uiteindelijk toch toestaan dat mat niet meer is tegen te houden.

Stefan Wijnbelt speelt op bord zeven een gedegen en geconcentreerde partij. Met name verdedigend probeert hij alles netjes te kiepen. Misschien iets te vroeg a3 gespeeld? Toch weet ook Stefan druk uit te oefenen met zijn vrijpion op b6. Jammer dat Stefan op zet 25 niet toren a7 speelde anders was remise een zekerheid geweest. Spannende en wellicht de meest leuke partij, helaas uiteindelijk wel verloren.

Evenals Jochem op bord twee wist Richard heel rustig te starten met zijn partij. Prima opening en een ingewikkelde stelling! Het blijft heel lang gelijk op gaan en Richard blijft zichzelf de tijd gunnen, uitstekende concentratie! Een remisestelling lijkt in zicht te komen. Bijzonder jammerlijk geeft Richard dan plotseling zomaar een toren weg en kunnen de stukken in de doos. Super gespeeld!

Al met al was het weer een leerzame avond (7-1) en hebben we prettig kunnen schaken. Mocht CSV in de vierde klasse blijven, dan willen we ons volgend jaar graag revancheren!