Alweer 5-3 verlies voor Barendrecht 3

Op vrijdag 19 oktober speelde het Barendrechtse jeugdteam (Barendrecht 3) haar tweede externe wedstrijd uit tegen Charlois Europoort 7.
Voorafgaande aan de wedstrijd werd de strategie nogmaals doorgesproken met de jeugdleden: rustig spelen, goed nadenken, geen stukken weggegeven, mat in 1 voorkomen en ‘op je handen zitten’ voordat je een zet doet. Iedereen knikte instemmend en had de instructies goed in z’n oren geknoopt. De klokken werden iets na achten ingedrukt en plotseling was bijna iedereen, in het heetst van de strijd, de instructies alweer vergeten. Als een razende werden de klokken ingedrukt en ‘het eerst zetten en daarna pas nadenken’ principe werd gehanteerd. Sommige hadden ook het verkeerde spelletje voor ogen. Ze dachten dat ze met een partijtje weggeefschaken bezig waren. We zullen het maar zo zeggen: er zit een stijgende lijn in want een jaar geleden waren de meeste partijen al binnen een half uur uitgespeeld.

Anton was op bord 5 ingevallen voor Nick. Voor Anton was dit zijn eerste externe wedstrijd en dat heeft hij dan ook geweten. Een partij tegen een senior, en nog wel de vader van Robin Lecomte, is net even iets anders dan de jeugdcompetitie. Bij Anton ging eerst een loper er af, daarna een paard en toen was het mat. Volgende keer beter Anton. (1-0)

Bij Stijn op bord 6 was na een half uur al ruim 20 zetten gedaan. Er resulteerde een toren eindspel. De tegenstander bood remise aan en na overleg met de teamleider, werd de remise door Stijn met een grote smile aangenomen. Na de partij overlaadde de tegenstander Stijn (maar ook de teamleider van Barendrecht) met complimenten over het goede spel van Stijn. En dat was volkomen terecht. (1,5-0,5)

Jochem speelde met zwart op bord 1 tegen een sterke tegenstander. Jochem had z’n avond niet. Snel stond hij een toren achter, daarna nog een toren. Het ging allemaal veel te snel en er ging eigenlijk niet veel goed, sterker nog, het ging eigenlijk best wel slecht. Dat werd na de partij ook beaamd door Jochem. (2,5-0,5)

Op bord 4 speelde Erik een sterke partij. De tegenstander maakte een paar foutjes die genadeloos werden afgestraft. Daarna ontstond een ‘ puzzle’ opstelling die door Erik goed werd opgelost en alle stukjes vielen op hun plaats. Hiermee is Erik topscorer geworden met een score van 2 uit 2. (2,5-1,5)

Op bord 7 speelde Stefan Wijnbelt geconcentreerd zijn partij, zoals we van hem gewend zijn. Helaas verloor hij in het eindspel een toren en verloor Stefan zijn partij. Dat was helemaal niet nodig geweest, maar verder een puike partij. (3,5-1,5)

Op bord 2 bood Bart in gelijke stand op de 28e zet remise aan. Dit werd geweigerd. Daarna werd de hele stelling als een harmonica in elkaar geschoven, met alle 8 pionnen nog op het bord. Als je het hebt over een potremise stelling, dan was het dit wel. Met geen mogelijkheid was het mogelijk om zelfs een vijandelijke pion eraf te slaan. (4-2)

Op bord 8 speelde Edwin tegen een meisje. Hij liet zich niet afleiden door haar schoonheid en speelde een goede en gedegen partij. Af en toe oogcontact met de teamleider leerde hem dat hij rustig moest blijven spelen en dat deed Edwin ook. Met een fantastische combinatie met allerlei kruispenningen won Edwin een toren. Daarna was het een koud kunstje en maakte hij het vakkundig af. (4-3)

Als laatste was Stefan Rijshouwer nog bezig. Door een verkeerd ingeschatte combinatie verloor Stefan een stuk. Zijn koning werd naar het midden van het bord opgejaagd en daarna was er geen houden meer aan en om 22:00 uur legde hij zijn koning om. (5-3)

Zo ontstond er een zelfde einduitslag als in de vorige ronde tegen Messemaker 5.

Eén gedachte over “Alweer 5-3 verlies voor Barendrecht 3”

1. Moet je nagaan als de instructie van de teamleider wel waren opgevolgd!

Concentratie, geduld en nog meer geduld! Uiteindelijk zal daar toch de sleutel voor verder succes liggen. Succes in jullie volgende wedstrijd!