2e ronde RSB: Johan valt buiten de boot

Afgelopen maandag speelden we onze 2e wedstrijd voor de Rotterdamse Schaakbond. Na onze vorige wedstrijd tegen Erasmus wilden en mochten we niet meer verliezen. Na evaluatie van deze eerste wedstrijd heeft de teamleider besloten om met een kleine wijziging in het team de strijd aan te gaan tegen WSV 3. Ed Lammens werd op bord drie vervangen door Ron Oosterbos. Ron had er zin in en stond ruim een half uur voor de start van de partij al te trappelen van ongeduld!

Onder toeziend oog van onze kersverse wedstrijdleider Feike Liefrink werd er iets na achten gestart met de partijen.

Zoals wel vaker was de eerste psychologische tik direct doeltreffend. Verstop je speellokatie achter een harmonie-orkest en je kan er bijna zeker van zijn dat de tegenstandermoeite heeft met het vinden de borden. Zo ook gisteravond. De bord vijf speler van onze tegenstander was rond vijf over acht op een afstand van nog geen twintig meter van de borden maar had voor deze laatste meters toch nog bijna twintig minuten nodig. Één dolende en zeven vertwijfelende spelers tot gevolg.

Eindelijk konden de tegenstanders kort na halfnegen geconcentreerd de schade op het bord na de opening bezien. Op bord één speelde Rinus met zwart tegen de heer Muit. Nadat de stukken van hun vaste plaats op het bord waren verdwenen rokeerde Rinus op de dertiende zet. Zover ik weet heb ik nog nooit op de dertiende zet gerokeerd en ben dat ook zeker niet van plan. De dertiende zet is altijd een tussenzetje heeft mijn opa me geleerd! Rinus en ik hebben niet dezelfde opa! Rinus wint!

Op bord twee speelde ons jong talent Jan Vermeulen. Jan mocht met de witte stukken trachten om de heer Bloem op een gepaste wijze schaakles te geven. Jan wist snel in de opening een pion te verschalken waardoor de mindere pionnenstructuur van zijn tegenstander zijn verdere aanvalsdoel zou moeten worden. Na enkele mooie gedwongen afruilzetten kon Jan met zijn toren naar de één na laatste rij en kon het samenspel met het paard volledig worden uitgenut. Prima het maximale resultaat 2-0

Op bord drie speelde Ron zijn eerste wedstrijd voor het tweede team. Natuurlijk belangrijk om dan ook maar direct een goede indruk achter te laten en te zorgen voor een mooie overwinning. Zonder enige druk wist Ron met zijn geliefde zwarte stukken zijn tegenstander de heer Goor prima onder druk te zetten. Al snel werd duidelijk dat Ron de betere lijnen op het bord had veroverd waardoor hij op een gepaste manier naar een overwinning kon schuiven! 3-0

Op bord vier speelde Robert tegen de heer van de Haven. Een ingewikkelde partij waarin Robert al snel een eigen centrumpion ruilde voor een vrije c-lijn. Of deze keuze uiteindelijk tot de mooi winst heeft geleid is niet geheel duidelijk, maar degelijk en overtuigend was het zeker. 4-0!

Op bord vijf speelde John Bakker met zwart in eerste instantie tegen niemand, maar na een half uur kwam dan toch uiteindelijk de heer Hennink. Natuurlijk altijd prettig voor John om wat meer tijd te hebben om te reageren tegen het agressieve koningsgambiet van de heer Hennink . Het gambiet werd aangenomen door John waarna de heer Hendrik koos voor een afwijkende volgorde na 1.e4-e5 2.f4-exf4 werd direct loper c4 gespeeld, waarna John direct met een schaakje met de dame op h4 het rokaderecht afnam. Prettiger voor wit is ipv 3 Lc4 om Pf3 te spelen. Om te voorkomen dat wit alsnog agressief kon aanvallen wist John zelf voor voldoende druk te zorgen, ondanks dat zijn dame inmiddels enigszins buitenspel stond. Bovendien, maar ik kan me vergissen, heeft John verzaakt om zijn verlate, en daardoor toch iets gestreste, tegenstander een kop koffie aan te bieden. Foei! Of dit verder invloed heeft gehad op het spel valt moeilijk te bewijzen. Vanaf zet drie tot zet twintig probeerde John zijn stukken zo richting de koningsvleugel te manoeuvreren dat dit uiteindelijk moest resulteren in een dodelijke aanval. Nadat zijn tegenstander ook nog eens besloot om zijn broodnodige paard in het centrum te verplaatsen naar a4? Werd het voor John tijd om maximaal te profiteren van zijn stelling. Helaas zorgde de tijdsnood inmiddels voor wat druk waardoor John toch nog een forse blunder maakte die gelukkig door zijn tegenstander niet werd gezien. Torenwinst voor wit zou het gevolg zijn waardoor de partij weer volledig in evenwicht zou zijn geweest. Uiteindelijk stond John twee pionnen voor. Ondanks dat er pas zes stukken van het bord waren kon zijn tegenstander bijna niet anders meer dan opgeven op de 29e zet. Na afloop en in de wandelgangen werd gefluisterd dat wit met pion h2-h4, waar ook in de partij, iedere aanvalsdrift van John had kunnen kiepen. John gefeliciteerd met voor deze nette overwinning. 5-0!

Op bord zes speelde Pieter met wit tegen de heer van der Spek. Na een dubbel fianchetto en een sterke pion op d4 leek het voor Pieter prima te gaan. Zijn tegenstander dacht daar echter anders over en wist in het middenspel toch weer de regie in handen te nemen. Overrompelt door een niet voorziene dame-afruil moest Pieter er nog maar eens goed voor gaan zitten. Heel slim dacht Pieter na in de tijd van zijn tegenstander en zette in een stevig tempo zijn eigen zetten. Onder tijdsdruk verloor de heer van der Spek zijn greep op de partij en kon niet voorkomen dat Pieter steeds meer stukken in het eindspel richting de koning van zwart kon dirigeren. Uiteindelijk kon zijn tegenstander niet meer dan de handdoek in de ring gooien. Mooie partij met een sterk eindspel. Proficiat! 6-0!

Op bord zeven speelde onze clubkampioen Wim van Schelven tegen de heer van Erk. En ja als Wim het op zijn hepen heeft dan is hij onverslaanbaar. Verliezen doet Wim zelden en als het maar even kan dan zal hij ieder foutje van zijn tegensstander genadeloos willen afstraffen. Zo ook in deze partij, waarbij Wim na een zeer mooie combinatie zoveel voordeel wist te behalen dat er voor zijn tegenstander geen eer meer te behalen viel. Solide spel en een mooie combinatie. Top! 7-0

En dan op het laatste bord; Johan de Weerd. Johan speelde met wit tegen de heer Koerts. Deze partij was als eerste na een dik uur afgelopen. Als snel in de partij werden er diverse stukken afgeruild wat resulteerde in een pion voorsprong voor Johan. Met paard, zes pionnen en een toren tegen de zwarte loper, vijf pionnen en een toren dacht Johan even aan een overwinning. Zijn tegenstander wist echter Johan zo ver te krijgen dat Johan zodanig de partij op slot speelde door een gesloten pionnen structuur toe te staan, waardoor er weinig ruimte meer was om zijn kleine voordeel netjes uit te spelen. Bovendien stonden alle pionnen van Johan op zwart wat wellicht ook niet voor de meest gunstige uitgangspositie zou leiden na afruil van torens. Nadat er geen vooruitgang meer was bood Johan remise aan waar de tegenstander mee akkoord ging. Zo val je met een eenvoudige correcte remise alsnog zomaar buiten de boot!

Door deze prachtige en overtuigende 7 ½ – ½ overwinning houden we druk op onze grote rivaal Erasmus en kunnen we vol vertrouwen op dinsdag 14 november afreizen naar het altijd lastige Ambacht!

Schermafbeelding 2017-10-29 om 11.19.58