21e J. de Kluyver Jeugdschaaktoernooi te Spijkenisse

Op zaterdag 21 april togen 9 kinderen naar Spijkenisse om mee te doen met het J. de Kluyver jeugdschaaktoernooi. Dit is het leukste en grootste jeugdschaaktoernooi van de regio. Dit is ook een schaaktoernooi waar het helemaal niet gaat om schaken. Het gaat om het eten van grote hoeveelheden suikerspin, popcorn, ijs, snoepzakjes en het gaat om buiten hockey en panna spelen met de andere kinderen. Het schaken vormt een onaangename onderbreking van het vreetfestijn.

Natuurlijk is dit niet helemaal waar. Onder grote belangstelling en aanmoediging van de ouders hebben de kinderen mooie potjes schaak gespeeld. Mooie partijen werden afgewisseld met afgrijselijke blunders. Iedereen had het erg naar zijn/haar zin. Dit kwam mede door de mooie locatie (de Boekenberg, bibliotheek van Spijkenisse), de goede en professionele organisatie door veel vrijwilligers van SV Spijkenisse. Zo werden de partijen van de invitatie, A en B groep live uitgezonden en was er een inloopsimultaan tegen Jop Delemarre.

De einduitslagen zijn als volgt:

Groep E
Ilse 5 uit 10
Isadora 4 uit 10
Laurens Jan 3,5 uit 10

Groep D
Dennis 3 uit 8
Milan 3 uit 8
Ronald 1 uit 8

Groep C
Niek 1,5 uit 7

Groep A en B (gecombineerd)
Stefan 1 uit 7 (groep B)
Tjerk-Peter 3,5 uit 7 (deed mee als begeleider in groep A)

Alleen Stefan viel in de prijzen. Hij werd derde in groep B (eerlijkheidshalve moet erbij worden vermeld dat er 4 deelnemers waren) en kon met een geldprijs naar huis. De gedetailleerde uitslagen zijn hier terug te vinden. De partijen van Stefan en Tjerk-Peter zijn daar zelfs na te spelen.