RSR Ivoren Toren 3 – Barendrecht / IJsselmonde 1: Doelsaldo

door Bert Drolenga

In de zesde ronde moesten we proberen de achterstand van anderhalve bordpunt op Spijkenisse 2 zien goed te maken. Dus winnen met zo groot mogelijke cijfers was het parool.
We traden bijna volledig aan, alleen André was op het laatste moment vervangen door Jan. Geen verzwakking naar zo bleek.

Zo halverwege de avond had ik een prognose van 5-3 op mijn lijstje staan: plussen voor Feike, Jan en Tjerk-Peter, een min bij mezelf en evenwicht aan de overige borden.
En zowaar kwam één prognose uit! Jan speelde weer eens een prachtige aanvalspartij.
De op de damevleugel verdwaalde witte koning werd vakkundig gevloerd (1-0):

Bert hield zich weer eens niet aan zijn eigen prognose. In het Schotse Gambiet kreeg ik goede druk voor de pion. Helaas miste ik de tussenzet die de druk nog meer zou verhogen. Nu kreeg ik amper compensatie, maar gelukkig blunderde zwart een pion waarna zijn stelling ineen stortte (2-0).
Tjerk-Peter was meteen hierna de tweede die zich aan mijn prognose hield. In een Caro-Kan stond hij wat passief, maar wist zich hieraan langzaam los te rukken. Vervolgens verorberde hij de ene pion na de andere (3-0).

Dit was de gehoopte tussenstand, maar zat er nog meer in het vat?
Jazeker, want weliswaar stond Adri inmiddels erg slecht en had Feike zijn voordeel verloren, Steef had een pion gewonnen en stond gewonnen. De overige partijen van Iroy en Robbert waren nog in evenwicht, dus mijn prognose werd verhoogd naar 5½-2½ in ons voordeel.

De eerste tegenvaller viel aan het bord van Steef. Zeer onverwachts belandde het punt aan de verkeerde kant van het bord. Zoals gezegd stond hij gewonnen. Na bekwame drukopbouw via de d-lijn snoepte hij de a-pion mee. Helaas deed hij hierna geen enkele goede zet meer, waardoor wit een onverwachts punt kon scoren (3-1).
En het werd nog slechter voor ons. Adri liet zich na de opening wegdrukken. Hij spartelde nog lang tegen, maar kon het onheil niet meer voorkomen (3-2).

Robbert hield zich vervolgens netjes aan de prognose, maar niet nadat hij in een dame-toren eindspel met enkele pionnen kleine kansen had gehad vanwege de slechte pionnenstructuur van zijn tegenstander (3½-2½).

Hierna toverde Iroy zijn trukendoos weer eens tevoorschijn. In een gelijk opgaande partij liet hij zich in tijdnood komen, waarna hij stoïcijns een gelijke stand omtoverde in een vol punt.
Houdini did it again! (4½-2½).

Het slotakkoord was aan Feike. Hij wist na de opening enig druk op te bouwen, maar zwart gaf geen krimp. Feike trouwens ook niet, want beide heren bleven de gehele avond in gelijke stand doorspelen. Hopend op een wonder. Deze kwam er niet (5-3).

Met deze degelijke overwinning zijn we geen steek opgeschoten, want Spijkenisse won eveneens met dezelfde cijfers. Hierdoor blijven we 1½ bordpunt achterstaan met nog één ronde te gaan.

Schermafbeelding 2018-03-20 om 20.52.55