Even schrikken, en over een andere boeg!

Het tweede team van Barendrecht/IJsselmonde mocht afgelopen vrijdag 2 februari aantreden tegen Overschie 4, in alweer de vijfde competitiewedstrijd in de derde klasse van de RSB.

De teamcaptain van Barendrecht heeft het team al weken van te voren voorbereid op deze belangrijke wedstrijd. Een sleutelwedstrijd om in de strijd voor promotie te blijven meespelen. Het kampioenschap hadden we namelijk al uit het oog verloren omdat we in onze eerste wedstrijd tegen Erasmus onvoldoende hadden gepresteerd. De tweede plaats leek het hoogst haalbare.

Maar toen was het opeens even behoorlijk schrikken. Onze vrienden uit Hendrik-Ido-Ambacht hebben afgelopen dinsdag een stunt uitgehaald door met 4,5 – 3,5 te winnen van Erasmus, de gedoodverfde titelkandidaat! Erasmus de boot in en wij moeten het over een andere boeg gooien!

Onze teamcaptain moest toen in allerlei de uitgestippelde strategie overboord zetten. Het kampioenschap hebben we weer in eigen hand. In een in allerijl belegde teambespreking moesten de doelen en prestaties worden herzien. Geen tijd meer voor een trainingskamp maar een donderspeech zou ook voldoende moeten zijn.

Onder deze grote druk hebben onze drie top basisspelers van het 2e team afgezegd. Was het de druk, de te krappe voorbereidingstijd of toch iets anders? We zullen het in de evaluatie nog wel een keer bespreken.

Om even voor acht uur zat ons team met drie invallers klaar in het Prachthuis in Overschie. Geen tactische opstelling, gewoon één doel; zoveel mogelijk bordpunten binnenhalen. Remise aanbieden was door de teamcaptain verboden. Onze vriendelijke tegenstanders trachtten, met het aanbieden van een gratis consumptie en een heerlijke kop koffie, mogelijk invloed uit te oefenen op het eindresultaat. Dit leek in eerste instantie ook werkelijk te gaan lukken.

Een rondgang langs de borden na een uur spelen leerde dat alle borden nog in evenwicht waren en dat er nauwelijks voordeel was voor Barendrecht. Sterker een aantal borden kon wel eens op verlies gaan uitdraaien.

Op bord zes speelde onze invaller Eric van Orlé met de zwarte stukken tegen Edwin van Kleeff. Eric had eerder in het derde team mooie resultaten neergezet en een invalbeurt in het tweede was dan ook geen verrassing. Bovendien was deze partij tegen Edwin wel een hele fijne. Zelf alles goed doen en een tegenstander die meerdere malen niet de optimale keuzes maakt. Met verbazing zag Eric al snel dat er kansen ontstonden. De koningsrokade kon worden geblokkeerd, drie stukken werden door Eric gepend en de pionnenstructuur van wit hielp niet in het verdediging tegen de aanvalsdrift van Eric. Nadat Eric met een zorgvuldige voorbereiding zijn e-pion op de één na achterste lijn wist te posteren duurde het nog drie zetten voordat Edwin mat stond! Top prestatie van onze invaller! 0-1!

Op bord acht speelde René Jansen een bijzonder gedegen partij. Geconcentreerd wist René in het middenspel een mooie stelling uit te bouwen tot een zeer degelijke aanval. Zijn twee paarden rond de koning werkte prima samen en toen René de kans schoon zag om met een toren op de laatste rij te komen had hij een paar aardige combinaties die zijn tegenstander Martin Schlüter tot opgave dwong. Winnen, winnen! Fijne invalbeurt voor René! 0-2!

Op bord vier speelde Pieter Kwekkeboom tegen de in allerijl ingevlogen David van der Vloed. Pieter had er zin in en ging direct vanaf de eerste zet vol in de aanval! Winnen dat was de opdracht dus dat kan alleen maar met aanvallen en nog eens aanvallen. Pieter liet zonder pardon zijn dame instaan om met een trucje de dame van de tegenstander op te kunnen rapen zonder stukverlies. Zijn tegenstander ging daar niet helemaal in mee maar moest onder druk toch een pionnetje laten aan Pieter. Eén pionnetje extra is voor Pieter vaak voldoende. Snel werden er diverse stukken afgeruild met bovendien tot gevolg dat Pieter een veel betere positie dan zijn tegenstander overhield. Een paar zetten later sloeg Pieter ook nog een tweede pionnetje van het bord. Al zegevierend gooide hij zijn armen in de lucht als ware hij al had gewonnen, stond op van zijn stoel en trakteerde zichzelf op een overwinningsdrankje. Enigszins ontgoocheld bleef David alleen achter het bord. Nadat Pieter na vijf minuten weer achter het bord wilde plaatsnemen schudde de tegenstander zijn hand. Uitstekende overwinning! 0-3

Op bord twee speelde Robert Dortmond een moeilijke partij. Met zwart kwam hij niet zo erg lekker uit de opening en toen zijn tegenstander Mario Angelo Dirks zijn torens wist te verdubbelen kon Robert alleen maar verdedigen. Dat lukte prima en zijn tegenstander zag geen kans om door de gedegen stelling van zwart door te breken. Al schoorvoetend en met knikkende knieën kwam hij bij de teamleider vragen of hij het remiseaanbod van zijn tegenstander mocht accepteren. 0.5-3.5!

Op bord één speelde Jan Vermeulen met wit tegen Cor van Lennep. Vanaf het begin een bijzonder scherpe partij waarbij Jan opportunistisch de aanval koos. Het verjagen van de zwarte koning leidde wellicht onbedoeld naar een sterke verdediging, waar de paarden van zwart ieder aanvalsdrang van wit konden weerstaan. Halverwege de partij zag Cor zijn kansen en wist pionnetje voor pionnetje een overwicht te krijgen op zijn tegenstander. Toen Cor uiteindelijk twee vrij pionnen op de A en B-lijn had weten te creëren leek een eerste nederlaag voor ons in de maak. Toen had de teamcaptain van Barendrecht even oogcontact met Jan en dit riep mogelijk de noodzaak en de gegeven instructie nog eens naar boven. Jan gooide de partij over een andere boeg! Tegenspel was nodig! Miraculeus en met wat hulp van zijn tegenstander wist Jan door een loper offer eerder een pion te laten promoveren dan zijn tegenstander en kon Cor niet anders dan verbaasd en fors teleurgesteld capituleren. 0.5-4.5!

Op bord drie speelde Ed Lammens met wit tegen de getalenteerde Jurriaan Verbeek. Beide spelers speelden snel door de door hen bekende opening en al vlot in de partij werden de stukken geruild. Ed wist door het afruilen van de stukken de pionnenstructuur van zijn tegenstander zozeer te verzwakken dat een overwinning tot de mogelijkheden ging behoren. Met allebei één toren en een gelijk gekleurde zwarte loper probeerde Ed zijn pion voorsprong om te zetten in winst. De stug verdedigende Jurriaan wilde echter niet van een verlies weten en verdedigde keurig netjes zijn wankele stelling (vijf tegen zes pionnen). Na verwoede maar vergeefse pogingen van Ed om zijn toren op de achterste lijn te plaatsen was een remise onontkoombaar. 1-5!

Op bord vijf speelde John Bakker met wit tegen David Prins. Een moeilijke partij waar de stukken lang op het bord beleven staan. Na een anderhalf uur spelen verloor David mogelijk zijn geduld en begon met het afruilen van de stukken. Geen gunstige ontwikkeling voor John die alle opgebouwde druk zag verdwijnen. Gelukkig kon John het roekeloos afruilen enigszins tegengaan door een dubbelpion toe te staan. Met alle pionnen, de torens en de dame nog op het bord gooide John het over een andere boeg. Winnen, winnen, winnen! Maar hoe dan? Na een half uur geconcentreerd nadenken was het plan geboren. Maak gebruik van je eigen ruimte en beperk de ruimte van de tegenstander. Vast en zeker onbedoeld werkte David mee aan het strategische plan van John. Zwart kon geen kant op en John kon op zoek naar een vernietigende aanval. Helaas koos John voor een niet alledaagse voortzetting toen hij zijn dame bijna naast het bord positioneerde. Foutje, bedankt dacht David wellicht. Met de dame aan de zijlijn wist David de koning van John buiten het aanvalsplan te brengen. Wederom was de kracht bij John weer uit de aanval! Dat was nogmaals even schrikken, maar onverwachts kon John het voor een tweede keer over een andere boeg gooien. Deze keer niet via de stukken op het bord maar via het klokje wat naast het bord was geplaatst. David zat serieus in tijdnood! Met nog drie minuten tegen 25 minuten van John, zou hier de winst wel eens te vinden kunnen zijn. John bracht zijn dame weer in het spel en door het afslaan van de aangeboden dame-ruil bleef de stelling complex. Met nog twintig seconde op de klok maakte David een beslissend foutje! 1-6

Op bord zeven speelde Tom met zijn gewenste witte stukken tegen Ruud Gorseman. Ook voor de invallers was de instructie dat er gewonnen moest worden. Tom speelde in een keurig tempo naar een zeer veel belovende stelling. Als één van de weinige borden was er voor Tom een klein plusje te zien na een uur spelen. Met een forse aanval op de koningsvleugel zou de overwinning binnen gehaald worden. Vol opportunisme stortte Tom zich in het avontuur. Ruud wilde daar echter niets van weten en wist al snel te zorgen voor meer verdedigende zwarte stukken dan aanvallende witte stukken. De aanval van Tom strandde in schoonheid. Als laatste bord moest Tom, nadat hij een paard was verloren, zijn tegenstander feliciteren! 2-6!

Na een mooie schaakervaring in het altijd gezellige Prachthuis met een fijne speelzaal en prima koffie reisden we nog even langs Ijsselmonde om een glaasje champagne te heffen op het kampioenschap van ons vierde team.

Met een 6-2 winst gaan we nu weer aan kop in klasse 3A. Erasmus volgt op twee bordpunten en kort daarachter op 4,5 bordpunt komt HZP Schiedam. Bij Erasmus dromen ze nog gewoon over een kampioenschap, maar in eigen hand hebben ze het niet meer! Wat is eigenlijk het verschil tussen de boot ingaan of buiten de boot vallen?

Schermafbeelding 2018-02-06 om 20.05.05