HI Ambacht 1 – Barendrecht / IJsselmonde 1 : regelmatig

door Bert Drolenga

In de vierde ronde stond laagvlieger Hendrik Ido Ambacht 1 op het menu. Dit team is afgelopen 2 jaar gepromoveerd van de derde naar de eerste klasse en moet zich nu zien te handhaven.
Onze taak was de (mede)koppositie te behouden en de 5½-2½-overwinning van concurrent Spijkenisse 2 te overtreffen.
We hadden 2 vervangers nodig, want Tjerk-Peter was zakelijk verhinderd en André had zich ziek gemeld. John en Jan waren adequate vervangers.

Strijdtoneel was De Cascade in HI Ambacht. Cascade betekent stroomversnelling, maar hier was op de borden eerst weinig van te merken. Na ruim anderhalf uur spelen was de strijd nog vrijwel in evenwicht: plusjes voor Iroy, Adri en Bert en minnetjes voor Steef en Jan.

Hierna stroomden de eerste punten dan toch binnen.
Iroy had initiatief na de opening en scoorde snel na een cadeautje van zijn jarige tegenstander (0-1).
Adri volgde snel. Omdat de speelkleur hem weinig uitmaakt, verving hij André aan het vierde bord. Hij bewees het gelijk van zijn teamleider door snel de druk op te voeren op de witte stelling met pionwinst tot gevolg. Dat was wel aan hem besteed (0-2).

Deze 2 punten waren verwacht volgens mijn eerdere prognose, maar aan de andere borden kwam er ook tekening in de strijd en vielen de kwartjes langzaam onze kant op: Steef en Jan kwamen beter te staan en de overige borden waren in evenwicht.

John bracht de volgende beslissing. Als invaller viel hij beheerst aan een scoorde een mooi halfje (½-2½).
De andere invaller, Jan, volgde zijn voorbeeld. Qua resultaat dan, want anders dan John speelde hij een krankzinnige Wild-West-partij waarin beide partijen afwisselend beter stonden. De stelling was zo ingewikkeld, dat Jan veel tijd nodig had. Op een gegeven moment had hij nog maar 2 minuten over tegen 1 uur en 3 minuten voor zijn tegenstander. Uiteindelijk wist Jan een stuk buit te maken, waarna de vrede werd getekend (1-3).

Feike won weer eens ouderwets: langzaam, maar zeker. Hoe, dat doet hijzelf uit de doeken (1-4):

Bert, ikzelf dus, speelt een constant seizoen: telkens groot voordeel, maar geen benutting van mijn kansen. Ook niet in deze partij. Ik wist mijn passieve tegenstander volledig in te snoeren, maar op het moment suprême bleek ik mijn breekkansen ook ingesnoerd te hebben. Hierna koos ik maar voor het halve ei. Schrale troost was dat hiermee de 2 matchpunten binnen waren (1½-4½).
.

Steef speelt een wisselvallig seizoen. In deze partij kwam hij eerst onder grote druk te staan, maar hij wist zich hier uit te worstelen. De betere stelling wist hij helaas toch niet te verzilveren (2-5).
Traditiegetrouw was op het laatst alleen nog Robbert bezig. Hij wist zich langzaam maar zeker naar een plus te spelen, maar daar bleef het dan ook bij (2½-5½).

Een regelmatige overwinning dit keer. We staan nu nog steeds gedeeld bovenaan met Spijkenisse, dat een zwaarder programma heeft gehad.

Schermafbeelding 2018-01-07 om 12.16.16